Wpływ Tarczy Antykryzysowej na sport

19.03.2020, 12:00

Efektem narastającego problemu spowodowanego rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 jest przedstawiona wczoraj przez rząd tzw. Tarcza Antykryzysowa. Jakie są jej założenia oraz które spośród rozwiązań mogą być istotne dla świata sportu – o tym w dzisiejszym wpisie.

Tarcza Antykryzysowa…

Pełną nazwą przygotowywanego pakietu pomocowego jest “Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS-Cov-2”. Projekt, którego szacowana wartość ma wynieść ok 212 miliardów złotych, składa się z pięciu filarów.

               I filar – Bezpieczeństwo pracowników / ochrona miejsc pracy

Filar ten zakłada przede wszystkim wsparcie w wypłacie wynagrodzeń pracowników w firmach z problemami. Za takie uznane będą firmy, które: a) w okresie 2 miesięcy zaliczyły spadek obrotu o 15% i wykazały stratę bądź b) w okresie 1 miesiąca zanotowały spadek obrotu o 25% i wykazały stratę. Wówczas będą one miały możliwość zredukowania wymiaru czasu pracy pracownika i jego wynagrodzenie o 20%.

Jednocześnie rząd przewiduje pokrycie połowy z pozostałego wynagrodzenia z zastrzeżeniem, że wsparcie nie przekroczy 40% przeciętnego wynagrodzenia z 2019 r.

W razie wystąpienia znaczących trudności w funkcjonowaniu, przedsiębiorstwom ma przysługiwać możliwość skorzystania z tzw. „przestoju ekonomicznego”.  Nie sprecyzowano przy tym, co należy rozumieć pod pojęciem „znaczących trudności”. Jednakże ich zaistnienie będzie uprawniało do ograniczenia czasu pracy do 0,5 etatu i rozmiaru płacy nie mniej niż do płacy minimalnej.

Dodatkowo osobom zatrudnionym na umowy cywilnoprawne oraz samozatrudnionym będzie przysługiwało jednorazowe świadczenie miesięczne z ZUS w kwocie ok. 2 tys. zł brutto. Jednym z warunków będzie udowodnienie zawarcia stosownej umowy albo zarejestrowanie działalności gospodarczej przed 1 marca 2020 r.

Pakiet zakłada także szersze uregulowanie zasiłku opiekuńczego zważywszy na fakt, iż placówki oświatowe takie jak żłobki, przedszkola i szkoły podstawowe mogą pozostać zamknięte na dłużej. Tym samym rodzice zmuszeni do pozostania z pociechami w domach będą mieli szansę na uzyskanie finansowego wsparcia, rekompensującego nieobecność w pracy.

Kolejnym elementem są tzw. „wakacje kredytowe”. Ulgi miałyby dotyczyć kredytów mieszkaniowych, konsumpcyjnych oraz dedykowanych przedsiębiorcom. Najprawdopodobniej ułatwienia wiązałyby się z szybszym rozpatrywaniem wniosków o odroczenie/zawieszenie spłat uzasadnianych zagrożeniem epidemicznym.

Jednocześnie m.in. UOKiK zapewnia podjęcie działań zmierzających do zwiększenia ochrony konsumentów i pożyczkobiorców przed nieuczciwymi praktykami polegającymi np. na bezpodstawnym zwiększaniu cen, czy opłat.

               II filar – Finansowanie przedsiębiorstw

Głównym założeniem drugiego filaru jest pomoc przedsiębiorcom, dla których choćby chwilowe zawieszenie bieżącej działalności stanowi spory problem i generuje dotkliwe straty.

Aby to osiągnąć rozszerzony ma zostać program gwarancji de minimis Banku Gospodarstwa Krajowego kierowany do małych i średnich przedsiębiorstw. Rozszerzenie ma polegać na ustaleniu zabezpieczenia kredytów udzielanych przez banki na poziomie 80% (dotychczas 60%). Ponadto zwiększone miałyby zostać środki Krajowego Funduszu Gwarancyjnego o 1,1 miliarda złotych. Szacuje się, że efektem miałoby być stworzenie warunków do uzyskania przez małe i średnie firmy kredytów na poziomie do 3,5 mln złotych.

Zgodnie z zapewnieniami, Agencja Rozwoju Przemysłu ma uruchomić dodatkowe 1,7 miliarda złotych na refinansowanie umów leasingowych firm transportowych, które w obecnej sytuacji mierzą się z dużymi trudnościami w realizacji przewozów krajowych i zagranicznych. Co więcej mikrofirmy, które zatrudniają nie więcej niż 9 osób mogą ubiegać się o pożyczkę do wysokości 5 tys. złotych. Ponadto odroczone mają zostać różne zobowiązania publiczno-prawne (takie jak składki na ZUS, czy podatki) oraz opłaty za media.

Na chwilę obecną brak jednak szczegółowych informacji jakie konkretnie warunki trzeba będzie spełnić, aby pomoc otrzymać, w jaki sposób przygotować wnioski i stosowną dokumentację oraz na jakich zasadach będą one rozpatrywane.

               III filar – Ochrona zdrowia

Zważywszy, że działania podejmowane w ramach tego filaru w zdecydowanie mniejszym stopniu będą wpływać na sytuację podmiotów funkcjonujących w świecie sportu, jedynie zasygnalizuję, że koncentrują się one na finansowaniu działań związanych z walką z koronawirusem, rozwojem infolinii dla pacjentów, dofinansowaniu infrastruktury służby zdrowia oraz wsparciu finansowym systemu opieki zdrowotnej pod kątem cyfryzacji.

               IV filar - Wzmocnienie systemu finansowego

Podobnie jak w przypadku III filaru, czwarta gałąź tarczy antykryzysowej także skierowana jest do wysoce skonkretyzowanego obszaru. Jest nim system bankowy. Pierwszorzędnym celem w tym wypadku jest zachowanie płynności w funkcjonowaniu banków, co ma być osiągnięte poprzez wdrożenie szczegółowego pakietu regulacyjnego przez KNF i Ministerstwo Finansów oraz pakietu płynnościowego przez NBP.

               V filar – Program inwestycji publicznych

Ostatni filar koncentruje się na wdrożeniu programu inwestycji publicznych finansowanych wyłącznie z krajowych źródeł. Tego typu działanie miałoby zmierzać do utrzymania oraz kreowania nowych miejsc pracy w polskich przedsiębiorstwach, jak i pobudzenia wzrostu gospodarczego. Szacuje się, że wartość tego filaru wyniesie 30 miliardów złotych. Jako główne obszary inwestycyjne wskazuje się infrastrukturę, modernizację szkół i szpitali, transformację energetyczną, cyfryzację, biotechnologię i farmację. Co ważne, zgodnie z zapewnieniami, znaczne środki inwestycyjne mają zostać rozdysponowane pomiędzy samorządy terytorialne.

… a sport.

Nieprzypadkowo w dzisiejszym wpisie szerzej zostały przytoczone założenia dwóch, pierwszych filarów. Najprawdopodobniej to właśnie regulacje związane z tymi obszarami wydadzą się interesujące dla klubów, związków, czy też stowarzyszeń sportowych, zważywszy na prowadzenie przez te podmioty działalności, zatrudniania pracowników lub zawierania umów cywilnoprawnych. Jednocześnie nic nie powinno stać na przeszkodzie, by z proponowanych rozwiązań korzystały osoby uprawiające sport profesjonalnie bądź amatorsko. Niejednokrotnie dochodzi przecież do sytuacji, w której podejmują obok działalności sportowej również inną aktywność zarobkową. Z kolei problem zamkniętych placówek oświatowych, czy też potencjalne trudności w bieżącym regulowaniu zobowiązań kredytowych dotyka zdecydowaną większość społeczeństwa. Warto jeszcze zwrócić uwagę na plany związane z ostatnim filarem. Wstępny zarys tej części pakietu pomocowego obejmuje modernizację szkół. Nie można zatem wykluczyć, że udałoby się wygospodarować i uzyskać środki niezbędne na stworzenie lub odrestaurowanie boisk, hal sportowych, placów zabaw, bieżni lub innych obszarów rekreacyjnych przynależących do szkół.

Opierając się na twierdzeniach przedstawionych podczas wczorajszych konferencji prasowych, wstępnych projektów ustaw można spodziewać się w ciągu kilku najbliższych dni. Dopiero po ich opublikowaniu będzie można poddać weryfikacji zaprezentowane założenia oraz zapoznać się z konkretnymi warunkami uzyskiwania poszczególnych form wsparcia.

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

читать далее
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

читать далее

У вас есть вопросы?

Позвоните по телефону +48 71 794 77 83

На веб-сайте используются файлы cookie, которые необходимы для комфортного использования веб-сайта. Вы можете изменить настройки файлов cookie в своем браузере в любое время. ×