Dzisiejszym wpisem chciałbym kontynuować „podróż” po unormowaniach w zakresie tematyki statusu prawnego oraz praw i obowiązków jakie wiążą się z wykonywaniem funkcji sędziego meczów piłki siatkowej. Wspomniana „podróż” ma na celu stworzenie ogólnego poglądu na pracę zarówno sędziów siatkarskich, jak i podmiotów, które zostały wyposażone w szereg kompetencji w tym zagadnieniu.
Po przeanalizowaniu zadań jakie spoczywają na osobach Sędziego Pierwszego, Sędziego Drugiego, Sekretarza oraz Sędziów Liniowych, dzisiaj skupię się na podmiotach, których działalność jest ograniczona przede wszystkim do rozgrywek w najwyższej klasie w piłce siatkowej zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, czyli rywalizacji o tytuł siatkarskiego Mistrza Polski. W związku z tym, oprócz odwoływania się do przytaczanych już w przeszłości Oficjalnych Przepisów Gry w Piłkę Siatkową 2021-2024 (dalej jako: Oficjalne Przepisy Gry), należy również odnieść się do Regulaminu Profesjonalnego Współzawodnictwa w Piłce Siatkowej (dalej jako: Regulamin Profesjonalnego Współzawodnictwa).
W związku z powyższym w pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na sędziego, którego powołanie do życia uwarunkowane było wdrożeniem nowoczesnej technologii, zaczerpniętej z tenisa ziemnego, czyli systemu challenge. Wraz z wprowadzeniem możliwości wideoweryfikacji (przez trenerów prowadzących swoje zespoły w trakcie meczu) zdecydowanej części decyzji arbitrów danego spotkania, organy prawodawcze w świecie siatkówki utworzyły nową funkcję, która zgodnie z Oficjalnymi Przepisami Gry nazwana została Sędzia Challenge. W tym miejscu należy jednak podkreślić, że dokonując wykładni przepisów pkt. 25 Oficjalnych Przepisów Gry wprost widać, że są to regulacje o charakterze międzynarodowym, zaś w odniesieniu do naszych krajowych rozgrywek ligowych ta kwestia jest dostosowana do ogólnych regulacji, ale również odrobinę zmodyfikowana na potrzeby wewnętrzne.
Zaczynając od generalnych uregulowań to zgodnie z pkt. 25.1 Oficjalnych Przepisów Gry Sędzia Challenge wykonuje swoje obowiązki w specjalnie wydzielonym miejscu, określonym przez Delegata Technicznego FIVB.
Do jego obowiązków należy:
- nadzorowanie procedury challenge i zapewnienie, że proces ten przebiega zgodnie z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi challenge;
- po zakończeniu procedury challenge informowanie Sędziego Pierwszego o rodzaju błędu.
- po zakończeniu meczu podpisanie protokołu zawodów.
W odniesieniu do uregulowań Regulaminu Profesjonalnego Współzawodnictwa to szczególną uwagę należy zwrócić na treść §35 przedmiotowego regulaminu. W §35 ust. 1 wskazano, że to spółka Polska Liga Siatkówki Spółka Akcyjna jest podmiotem uprawnionym do wyznaczenia, na wszystkie mecze w ramach rozgrywek i zawodów profesjonalnych kobiet oraz mężczyzn, w tym mecze Superpucharu Polski, a także mecze rundy finałowej Pucharu Polski w Piłce Siatkowej Kobiet i Mężczyzn, podmiot, do którego obowiązków należy obsługa systemu wideoweryfikacji. Ponadto jako ciekawostkę warto podać, że zgodnie z §35 ust. 4 Regulaminu Profesjonalnego Współzawodnictwa – w przypadku niewyznaczenia lub nieprzybycia na wyżej wskazany mecz podmiotu, do którego obowiązków należy obsługa systemu challenge, gospodarz meczu zobligowany jest do zagwarantowania podczas meczu dwóch Sędziów Liniowych.
Odnosząc się do rozgrywek siatkarskich lig zawodowych w Polsce zasadnym jest również wspomnieć o osobach Kwalifikatora oraz Komisarza Technicznego. W odniesieniu do zadań pierwszego z wymienionych podmiotów to wprost należy odnieść się do §31 Regulaminu Profesjonalnego Współzawodnictwa, który określa, że jest on wyznaczany przez PZPS w celu dokonania oceny pracy komisji sędziowskiej prowadzącej dany mecz. Zdecydowanie szersza uwaga w przytoczonym wcześniej dokumencie poświęcona została osobie Komisarza Technicznego. Na podstawie §33 ust. 1 możemy dowiedzieć się, że PLS S.A. jako podmiot zarządzający rozgrywkami ligowymi w piłce siatkowej w Polsce, wyznacza na wszystkie mecze w ramach rozgrywek oraz zawodów profesjonalnych Komisarza Technicznego, do którego obowiązków należy kontrola przestrzegania wymogów organizacyjnych związanych z rozgrywaniem meczu, w tym w szczególności ocena organizacji meczu pod względem porządku oraz bezpieczeństwa drużyn, komisji sędziowskiej, członków organu zarządzającego klubu oraz innych osób towarzyszących drużynie lub w inny sposób z nią związane (niebędące członkami sztabu szkoleniowego i zawodnikami), a także publiczności – zarówno przed, w trakcie jak i bezpośrednio po zawodach.
Warto również dodać, że Komisarz Techniczny, zgodnie z §35 ust. 2 Regulaminu Profesjonalnego Współzawodnictwa, zobowiązany jest złożyć PLS S.A. pisemne sprawozdanie, w którym wskazane są spostrzeżenia (w tym ewentualne uchybienia) – będące efektem dokonanych przez Komisarza Technicznego czynności.