Czy klubom sportowym opłaca się prowadzić działalność gospodarczą?

07.03.2023, 06:00

Odpowiedź na to pytanie z pozoru mogłaby wydawać się dosyć oczywista. Jednakże, drugie dno i mocny argument w kwestii podjęcia decyzji o jej prowadzeniu przez klub sportowy od samego początku jego funkcjonowania uwidoczniła konstrukcja tzw. ulgi sponsoringowej funkcjonującej w polskim porządku prawnym od 1 stycznia 2022 roku. I o tym szerzej w dzisiejszym wpisie.

Pytanie postawione w tytule dzisiejszego wpisu jest jednym z podstawowych pytań, które zadają sobie założyciele nowo powstającego klubu sportowego. Nie ulega wątpliwości, że jest to ważna decyzja, z którą trzeba zmierzyć się już na samym początku planowania przyszłego kształtu i wizji klubu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie w razie podjęcia decyzji o prowadzeniu działalności gospodarczej, aby jej faktyczne rozpoczęcie odłożyć nieco w czasie. Częstą praktyką jest bowiem rejestracja klubu sportowego jako podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej, a dopiero późniejsze jej rozpoczęcie w oparciu o wpis do rejestru przedsiębiorców jako naturalny efekt rozwoju klubu.

Zatem, odpowiadając z perspektywy klubu sportowego czy warto prowadzić działalność gospodarczą należałoby stwierdzić, że co do zasady jak najbardziej tak. Oczywiście mając jednak na względzie indywidualną sytuację, potrzeby i pomysł na funkcjonowanie każdego klubu sportowego. Oczywistym argumentem jest jednak możliwość zdobycia przez klub dodatkowych środków finansowych na realizację celów statutowych. Jest to dodatkowe źródło finansowania, które może zapewnić dalszy i płynny rozwój klubu sportowego. W miarę bowiem rozbudowy swojego potencjału może okazać się, że standardowe źródła finansowania jak składki członkowskie, dotacje, darowizny, zapisy czy spadki nie są już wystarczające i decyzja o rozpoczęciu prowadzeniu działalności gospodarczej przez klub jest niezbędna, aby klub zrobił kolejny krok na drodze swojego rozwoju.

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że klub sportowy prowadzący działalność gospodarczą może być postrzegany w obrocie prawnym przynajmniej potencjalnie jako podmiot bardziej profesjonalny i wyspecjalizowany, będący równorzędnym partnerem w relacjach z osobami trzecimi, w tym z osobami prawnymi.

Dodatkowy argument dla klubów sportowych wahających się w kwestii rozpoczęcia prowadzenia działalności dostarczyła tzw. ulga sponsoringowa funkcjonująca w polskim porządku prawnym już od ponad roku. Przypomnijmy tylko, że jej istota sprowadza się do możliwości odliczenia przez przedsiębiorców od podstawy opodatkowania 50% kosztów poniesionych na działalność sportową (w tym poprzez wsparcie klubów sportowych na cele określone w ustawie o sporcie).

Jak zatem ma się kwestia działalności gospodarczej prowadzonej przez kluby sportowe do możliwości korzystania przez przedsiębiorców wspierających działalność sportową z ulgi sponsoringowej? W praktyce odpowiedź  sprowadza się do stwierdzenia, że kluby sportowe prowadzące działalność gospodarczą są daleko bardziej atrakcyjne dla przedsiębiorców – sponsorów niż kluby sportowe nieprowadzące działalności gospodarczej, ponieważ tylko poprzez wsparcie klubu sportowego prowadzącego działalność gospodarczą możliwe jest skorzystanie przez sponsora z ulgi sponsoringowej. Dlaczego tak się dzieje?

Aby możliwe było skorzystanie przez przedsiębiorcę – sponsora z ulgi sponsoringowej, świadczenie finansowe (ewentualnie rzeczowe), które udziela na rzecz klubu sportowego musi zostać odwzajemnione przez klub przez inne, ekwiwalentne świadczenie. Chodzi tu zwłaszcza o typowe świadczenia o charakterze reklamowym lub promocyjnym (w szczególności rozpowszechnianie informacji o sponsorze np. w postaci logo umieszczanego na strojach sportowych czy promocji przez klub w mediach społecznościowych). Dopiero tak ukształtowana relacja między sponsorem a klubem pozwoli sponsorowi (przedsiębiorcy) uwzględnić w całości koszty poniesione na wsparcie klubu jako swoje koszty uzyskania przychodów. Brak ekwiwalentnego świadczenia ze strony klubu sportowego spowoduje, że świadczenie sponsora można będzie uznać jedynie za darowiznę, a w konsekwencji brak możliwości uwzględnienia tych wydatków w kosztach uzyskania przychodów sponsora. Powyższe potwierdzają organy podatkowe i skarbowe w swoich interpretacjach.

Skąd więc większa atrakcyjność klubów sportowych prowadzących działalność gospodarczą przez klub sportowy w oczach sponsorów - przedsiębiorców? Przede wszystkim stąd, że działalność o charakterze reklamowym lub promocyjnym jest uznawana za działalność gospodarczą i podmiot świadczący usługi tego rodzaju powinien być wpisany do rejestru przedsiębiorców. Już choćby jedna usługa z tytułu działalności reklamowej jest działalnością gospodarczą i stąd właśnie jej prowadzenie lub nie przez kluby sportowe stało się tak istotne po 1 stycznia 2022 roku w kontekście ulgi sponsoringowej.

Jeszcze do niedawna prowadzenie działalności gospodarczej było istotne z punktu widzenia zarobkowania jako nowego źródła pozyskiwania środków finansowych na realizację celów statutowych. Dzisiaj kwestia ta nabrała nowego znaczenia jako istotny warunek do otwierania się na relacje i współpracę sponsorską z przedsiębiorcami mogącymi z tego tytułu skorzystać z preferencyjnej ulgi podatkowej. Kwestia ta może jedynie dalej przybierać na wadze w miarę dalszego, coraz silniejszego przebijania się dobrodziejstwa ulgi sponsoringowej nie tylko w środowiskach sportowych, ale również środowisku przedsiębiorców.  

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

читать далее
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

читать далее

У вас есть вопросы?

Позвоните по телефону +48 71 794 77 83

На веб-сайте используются файлы cookie, которые необходимы для комфортного использования веб-сайта. Вы можете изменить настройки файлов cookie в своем браузере в любое время. ×