Uprawnienia i obowiązki zarządcy sukcesyjnego ustanowionego w przedsiębiorstwie zmarłej osoby fizycznej

25.10.2018, 13:57

We wpisie sprzed kilku tygodni przedstawiałem dwa tryby, jakie przewiduje ustawa z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, służące powołaniu zarządcy sukcesyjnego. Dziś chciałby skupić się na uprawnieniach i obowiązkach, już pełniącego swoją funkcję, zarządcy. Analiza  jego praw i obowiązków będzie, jednocześnie, próbą opisania stosunku prawnego będącego podstawą bycia zarządcą  sukcesyjnym poprzez określenie jego treści oraz stron.

Zgodnie z art. 18 wyżej wskazanej ustawy, sprawowanie zarządu sukcesyjnego to obowiązek do prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku oraz umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa w spadku. Już takie zdefiniowanie pojęcia zarządu sukcesyjnego nasuwa pierwsze wątpliwości. Przede wszystkim chodzi o zakres pojęcia ,,prowadzenie przedsiębiorstwa”. W polskim prawie nie jest ono zdefiniowane, możemy spotkać się natomiast z podobnym sformułowaniem: ,,prowadzenie spraw przedsiębiorstwa”, wydaje się jednak, że pojęcia te nie są tożsame (zwłaszcza biorąc pod uwagę ograniczenie w doktrynie tego drugiego pojęcia do spraw wewnętrznych przedsiębiorstwa). Z kolei druga część definicji zarządu sukcesyjnego może wzbudzać wątpliwości nawet z dwóch powodów. Po pierwsze przez to, że ustawodawca nie określa czy chodzi mu o umocowanie do czynności prawnych czy do czynności faktycznych (właściwie należałoby przyjąć, że użyte sformułowanie dotyczy czynności każdego rodzaju). Po drugie mówi o umocowaniu, nie wskazując od jakiego podmiotu owo umocowanie pochodzi, a wskazanie to jest trudne: nie można wskazać zmarłego przedsiębiorcy, ponieważ nie posiada on już zdolności prawnej, nie można wskazać przedsiębiorstwa jako takiego, gdyż właściwie to ono samo jest zbiorem praw i obowiązków, a nie ich podmiotem. Ostatnią opcją pozostają więc właściciele przedsiębiorstwa w spadku. Miało by to całkiem spory sens biorąc pod uwagę to, że na podstawie art. 22 omawianej ustawy zarządca może w ramach prowadzenia przedsiębiorstwa dokonywać jedynie czynności zwykłego zarządu, a na pozostałe czynności zgodę muszą wyrazić właściciele przedsiębiorstwa w spadku. Jednak tym co wskazuje na przeciwny wniosek jest art. 21 ust.1 zgodnie, z którym zarządca sukcesyjny działa we własnym imieniu oraz na rachunek właściciela przedsiębiorstwa w spadku. Określenie takie jest tożsame z jedną z form umowy zlecenia, jaką jest zastępstwo pośrednie, zwane również zleceniem bez umocowania, zachodzące w sytuacji, gdy zleceniodawca wcale nie udziela umocowania. Wydaje się więc, że rozstrzygnięcie od kogo pochodzi umocowanie do wykonywania czynności sądowych i pozasądowych z definicji zarządu sukcesyjnego nie jest możliwe. W takim razie pozostaje stwierdzić, że wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa jest po prostu uprawieniem zarządcy sukcesyjnego przysługującym mu z mocy prawa.

Jak w takim razie określić status zarządcy sukcesyjnego oraz jego stosunki z właścicielami przedsiębiorstwa w spadku oraz samym przedsiębiorstwem w spadku. Wydaje się, że zarządca sukcesyjny jest specyficznym rodzajem samodzielnego przedsiębiorcy (a przynajmniej quasi-przedsiębiorcą), a stosunek pomiędzy nim, a właścicielami przedsiębiorstwa w spadku porównać można do wspomnianego wcześniej rodzaju zlecenia – zastępstwa pośredniego. Taki układ wynika przede wszystkim z praw przysługujących zarządcy sukcesyjnemu oraz jego obowiązków, zwłaszcza w stosunku do właścicieli przedsiębiorstwa w spadku.

Podstawowym obowiązkiem zarządcy sukcesyjnego jest, jak wspomniałem wcześniej, prowadzenie spraw przedsiębiorstwa oraz dokonywanie czynności sądowych i pozasądowych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Prowadzenie spraw przedsiębiorstwa ograniczone jest jednak do czynności zwykłego zarządu, a na czynności przekraczające zwykły zarząd zgodę wyrazić muszą właściciele – jednak gdy jej nie wyrażą, zarządca może zwrócić się o wydanie takiej zgody do sądu.

Mimo ograniczenia prowadzenia przedsiębiorstwa do czynności zwykłego zarządu, zarządca działa we własnym imieniu oraz jedynie na rachunek właścicieli, może pozywać i być pozywany w sporach wynikających z działalności przedsiębiorstwa przed ustanowieniem zarządu, jak i z działalności po ustanowieniu zarządu. Są skuteczne wobec niego oświadczenia oraz doręczenia związane z działalnością przedsiębiorstwa. Posługuje się dotychczasową firmą przedsiębiorstwa z dopiskiem ,,w spadku”. W ciągu 3 miesięcy od ustanowienia zarządu sukcesyjnego ma prawo złożenia wniosku o potwierdzenie wykonywania decyzji będących koncesjami, zezwoleniami i licencjami, które uzyskał zmarły przedsiębiorca, w stosunku do niego (a gdy taka decyzja zależy od warunków osobistych, potwierdzenie jej obowiązywania zależy od warunków osobistych zarządcy sukcesyjnego).

Z drugiej jednak strony nie partycypuje w zysku prowadzonego przedsiębiorstwa, przysługuje mu natomiast wynagrodzenie na podstawie przepisów o umowie zlecenia, a zysk przedsiębiorstwa oraz zaliczki na przewidywany zysk ma wypłacać właścicielom przedsiębiorstwa na ich wniosek. Nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania zaciągnięte na rachunek właścicieli, a jedynie za szkodę wyrządzoną na skutek nienależytego wykonywania zarządu. Po wygaśnięciu zarządu ma obowiązek przekazania przedsiębiorstwa właścicielom przedsiębiorstwa oraz na ewentualne żądanie przedłożyć im sprawozdanie z zarządu sukcesyjnego.

Pierwsze z wyżej wskazanych cech wskazują na to, że zarządca sukcesyjny jest przedsiębiorcą prowadzącym samodzielnie przedsiębiorstwo, natomiast druga grupa cech wskazuje na to, że jest on jedynie przyjmującym zlecenie. Z punktu widzenia prawa cywilnego nie jest niczym dziwnym połączenie obu tych rozwiązań. Jak najbardziej możliwą, a nawet najczęstszą sytuacją jest to, że zleceniobiorca jest profesjonalistą. Niektóre jednak cechy zarządu sukcesyjnego powodują, że stosunek, który w wyżej opisanym układzie przypomina spotykaną w obrocie prawnym umowę o zarząd przedsiębiorstwem jest dość niestandardowy m.in. przez: nie podleganie przez zarządcę wpisowi do CEIDG jako przedsiębiorca, posługiwanie się, właściwie cudzą , firmą, bycie samodzielnym podmiotem, mogącym być pozywanym i pozywającym w związku z działalnością zarządzanego przedsiębiorstwa oraz preferowanie odmiennie do rozwiązań z KC drugiego rodzaju zlecenia (bez umocowania).

Na podstawie powyższych rozważań stwierdzić należy, że zestaw praw i obowiązków zarządcy sukcesyjnego, jest dość niestandardowy i nie odpowiadający żadnemu dotychczasowemu stosunkowi prawnemu przewidzianemu w ramach polskiego ustawodawstwa. W związku z tym bardzo istotnym jest zapoznanie się ze statusem przysługującym zarządcy sukcesyjnemu przed przyjęciem takiej funkcji lub przed jej ustanowieniem (co stanie się możliwe już za miesiąc – 25 listopada 2018 r.).

           

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

Czytaj
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

Czytaj

Masz pytania?

Zadzwoń +48 71 794 77 83

Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. ×
  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, 53-332 Wrocław, ul. Powstańców Śląskich 9, NIP: 886-135-98-30, e-mail: info@dauerman.com.pl, tel. +48 71 784-77-83 (lub -84) (dalej: Administrator, ADO).

    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.dauerman.com.pl
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.|
      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników nie są powierzane przez ADO do przetwarzania żadnym podmiotom. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości strony internetowej dauerman.com.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych stron internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika strony internetowej dauerman.com.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny strony internetowej, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy strony korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,

      2. utrzymania sesji użytkownika strony internetowej (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie strony internetowej ponownie wpisywać loginu i hasła,

    4. W ramach strony internetowej dauerman.com.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:

      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach strony internetowej, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach strony,

      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach strony,

      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych.

    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy strony dauerman.com.pl mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony internetowej. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.

    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych strony internetowej, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych na stronie internetowej dauerman.com.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?

  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.





  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, 53-332 Wrocław, ul. Powstańców Śląskich 9, NIP: 886-135-98-30, e-mail: info@dauerman.com.pl, tel. +48 71 784-77-83 (lub -84) (dalej: Administrator, ADO).

    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.dauerman.com.pl
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.|
      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników nie są powierzane przez ADO do przetwarzania żadnym podmiotom. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości strony internetowej dauerman.com.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych stron internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika strony internetowej dauerman.com.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny strony internetowej, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy strony korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,

      2. utrzymania sesji użytkownika strony internetowej (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie strony internetowej ponownie wpisywać loginu i hasła,

    4. W ramach strony internetowej dauerman.com.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:

      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach strony internetowej, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach strony,

      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach strony,

      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych.

    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy strony dauerman.com.pl mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony internetowej. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.

    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych strony internetowej, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych na stronie internetowej dauerman.com.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?

  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.