Zastrzeżenia dotyczące stanu pola gry oraz protesty w sprawie zawodów w piłce nożnej

23.02.2024, 06:00

Ostatnio pisaliśmy o weryfikacji walkowerem wyniku meczu piłkarskiego, wówczas przybliżyliśmy Wam przepisy Uchwały nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu PZPN w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną (dalej: Uchwała) dotyczące tej materii. W tym artykule pora na zapoznanie się z kolejnymi przepisami Uchwały, tym razem dotyczącymi zastrzeżeń w kwestii stanu pola gry, to po pierwsze, a po drugie protestów w sprawie zawodów.

Obie te regulacje znajdują się w mocno rozbudowanym redakcyjnie § 9 Uchwały. Zanim o nich, trzeba przypomnieć, że Uchwała nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu PZPN w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną jest w polskim prawie piłkarskim zbiorem przepisów o charakterze ogólnym dotyczących rozgrywek piłkarskich. Przepisy szczególne znajdują się w poszczególnych regulaminach konkretnych już rozgrywek, począwszy od regulaminu rozgrywek Ekstraklasy, przez regulaminy 1 ligi, 2 ligi, 3 ligi, regulaminy rozgrywek futsalu, piłki plażowej, rozgrywek młodzieżowych szczebla centralne, przyjmowane w formie uchwał Zarządu PZPN, po regulaminy rozgrywek od 4 ligi w dół, rozgrywek wojewódzkich młodzieżowych, futsalu i piłki plażowej. 

Tu obowiązuje stara reguła prawnicza dotycząca konfliktu norm prawnych LEX SPECIALIS DEROGAT LEGI GENERALI. Zgodnie z tą zasadą, prawo o większym stopniu szczegółowości należy stosować przed prawem ogólniejszym.

Mamy to przypomniane, wyjaśnione, więc pora na kwestie zastrzeżeń dotyczących stanu pola gry. Zgodnie z § 9 ust. 1 Uchwały nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu PZPN w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną, zastrzeżenia dotyczące stanu pola gry mogą być wnoszone do sędziego przed zawodami oraz w ich trakcie, czyli nie można ich zgłaszać po końcowym gwizdku. Zgodnie z § 9 ust. 1 zdanie 2-gie i kolejne, zastrzeżenia te muszą być przez sędziego zbadane, a w uzasadnionych przypadkach musi on – poprzez kapitana drużyny gospodarzy – wyznaczyć organizatorom czas na usunięcie ewentualnych usterek. Sędzia zawiera w sprawozdaniu z zawodów treść tych zastrzeżeń i wydane zarządzenia, tylko jeśli miało to praktyczne znaczenie (np. opóźnione rozpoczęcie meczu). O zawodach nierozegranych, niedokończonych i przerwanych również pisaliśmy ostatnio. Zainteresowanych odsyłam tutaj.

Kolejną instytucją prawa piłkarskiego, której rolą jest zgłaszanie i odnotowywanie nieprawidłowości są protesty dotyczące tożsamości zawodników drużyny przeciwnej. Zgodnie z § 9 ust. 2 Uchwały mogą być wnoszone – najpóźniej do momentu zakończenia zawodów – przez kapitana drużyny. Sprawdzenia tożsamości zawodników dokonuje sędzia przed zawodami, w czasie przerwy między częściami gry lub po zawodach (zależnie od tego, kiedy wpłynął protest), zawsze w obecności kapitanów obu drużyn (w zawodach drużyn młodzieżowych kapitanowi może towarzyszyć jedna z wpisanych do protokołu osób funkcyjnych). Przekazana przez sędziego kapitanowi informacja o pomeczowym sprawdzaniu tożsamości zobowiązuje wskazanych zawodników, uczestniczących w meczu w chwili zgłaszania protestu, do pozostania w miejscu rozgrywania zawodów do pełnej dyspozycji sędziego we wskazanym przez niego miejscu. Jeżeli opinia sędziego dotycząca protestu nie satysfakcjonuje wnoszącego kapitana, sędzia musi umieścić w sprawozdaniu z zawodów treść jego protestu, wraz z podpisem wnoszącego kapitana (w zawodach drużyn młodzieżowych – kierownika drużyny).

Dokumentami na podstawie których sędzia sprawdza tożsamość zawodników są: dowód osobisty, paszport, legitymacja szkolna. Może być inny oryginalny dokument ze zdjęciem np. prawo jazdy. Nie mogą to natomiast być ksera, skany, zdjęcia wyświetlane w smartfonach zawodników, choć co do smartfonów to jest wyjątek i aplikacja mObywatel na pewno wielu Wam znana i taka z której korzystacie. Pamiętajcie telefon ma być online, co gdzieś w górskich i leśnych terenach czasami jest trudne i warto pamiętać o kłopotach z łącznością. Dlaczego aplikacja mObywatel ma działać online? Ano dlatego, że urządzenie w trybie online wyświetla na ekranie różne „znaki szczególne” dokumenty, który pokazujemy i wiadomo, że jest to dokument z aplikacji honorowany także w urzędach, czy podczas powszechnych wyborów na Prezydenta RP, wyborów parlamentarnych, samorządowych, czy jakichkolwiek innych wyborów i referendów. Zawsze online! – zapamiętajmy. W trybie offline zawsze mogą być podejrzenia, że to tylko zrzut ekranu, a taki zrzut nie jest dokumentem.

Protesty w sprawie zawodów

W świetle § 9 ust. 3 Uchwały - Protesty w sprawie zawodów muszą być dostarczone organowi prowadzącemu rozgrywki w terminie 48 godzin od zakończenia meczu, przy czym kopie protestów powinny być przekazane stronie przeciwnej.

Podpisywanie protokołów

Zgodnie z § 9 ust. 4 Uchwały - Przed rozpoczęciem zawodów kapitanowie i kierownicy drużyn podpisują protokoły z wypisanymi imionami nazwiskami zawodników zgłoszonych do zawodów oraz osób funkcyjnych zajmujących miejsca w strefie technicznej. Po zakończeniu zawodów kierownicy drużyn podpisują sporządzoną przez sędziego informację (załącznik do sprawozdania) o karach indywidualnych i innych zdarzeniach dyscyplinarnych – bez względu na to, że wnoszą do tych opisów uwagi.

Zasada dwuinstancyjności

Jak stanowi § 9 ust 5 Uchwały - W sprawach dot. weryfikacji meczów oraz przy rozpatrywaniu protestów w sprawie zawodów obowiązuje zasada dwuinstancyjności.

Teraz o poszczególnych rozgrywkach i organach właściwych do rozpatrywania protestów (I instancja) i rozpatrywania odwołań (II instancja). Są one wyliczone enumeratywnie w § 9 ust 5 Uchwały:

1) w rozgrywkach Ekstraklasy i Pucharu Ekstraklasy pierwszą instancją jest Komisja Ligi Ekstraklasy SA, a drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN;

2) w rozgrywkach w rozgrywkach I ligi, II ligi, III ligi, Pucharu Polski na szczeblu centralnym, Superpucharu, Centralnej Ligi Juniorów U-19, Centralnej Ligi Juniorów U-17, Centralnej Ligi Juniorów U-15, Ligi Makroregionalnej U-19, Ekstraligi, I i II ligi kobiet, Pucharu Polski kobiet na szczeblu centralnym, Centralnej Ligi Juniorek U-17, Centralnej Ligi Juniorek U-15 na szczeblu centralnym, I Polskiej Ligi Futsalu, II Polskiej Ligi Futsalu, Pucharu Polski w Futsalu na szczeblu centralnym, Ekstraligi i I ligi Futsalu kobiet oraz Pucharu Polski w Futsalu kobiet na szczeblu centralnym pierwszą instancją jest Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN, a drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN;

3) w rozgrywkach III ligi kobiet prowadzonych przez Wojewódzkie ZPN pierwszą instancją jest właściwy organ danego Wojewódzkiego ZPN, a drugą instancją Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN;

4) w rozgrywkach innych niż wymienione w pkt 3 prowadzonych przez Wojewódzkie ZPN pierwszą instancją jest właściwy organ danego Wojewódzkiego ZPN, a drugą instancją związkowa komisja odwoławcza;

5) w rozgrywkach młodzieżowych reprezentacji Wojewódzkich ZPN, prowadzonych z upoważnienia przez wyznaczone Wojewódzkie ZPN, pierwszą instancją jest wydział właściwy w sprawie gier i ewidencji danego Wojewódzkiego ZPN, a drugą instancją Komisja ds. Piłkarstwa Amatorskiego i Młodzieżowego PZPN;

6) w młodzieżowych rozgrywkach piłki nożnej kobiet organizowanych przez Komisję ds. Piłkarstwa Kobiecego PZPN, innych niż wymienione w pkt 2, pierwszą instancją jest Komisja ds. Piłkarstwa Kobiecego PZPN, a drugą instancją Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN;

7) w rozgrywkach Ekstraklasy futsalu pierwszą instancją jest Komisja Ligi Futsal Ekstraklasy, drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN;

8) w młodzieżowych rozgrywkach futsalu organizowanych przez Komisję ds. Futsalu i Piłki Plażowej PZPN, pierwszą instancją jest Komisja ds. Futsalu i Piłki Plażowej PZPN, a drugą instancją Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN

Na koniec omówimy regulacje zawarte § 9 ust 6-10 Uchwały. Zapoznając się z nimi warto zapamiętać, że w sprawach dyscyplinarnych stosuje się postanowienia Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN we wszystkich rodzajach rozgrywek (§ 9 ust 6 Uchwały) oraz, że odwołania od decyzji organów w pierwszej instancji, o których mowa w ust. 5, mogą być wnoszone w terminie 3 dni od daty doręczenia pisemnego uzasadnienia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (§ 9 ust 7 Uchwały). Czyli nie mają tu zastosowanie 7-dniowe terminy na odwołania obowiązujące zgodnie z Regulaminem Dyscyplinarnym PZPN.

W przypadku nierozstrzygnięcia zastrzeżenia lub protestu w ciągu 1 miesiąca, stronie zainteresowanej służy prawo wniesienia skargi na bezczynność organu pierwszej instancji, składanej bezpośrednio do organu drugiej instancji (§ 9 ust 8 Uchwały). Wreszcie, decyzje podjęte w drugiej instancji są ostateczne (§ 9 ust 9 Uchwały) i nie przysługuje od nich skarga kasacyjna. Natomiast, w przypadku uwzględnienia protestu kaucja podlega zwrotowi (§ 9 ust 10 Uchwały).

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

Lee mas
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

Lee mas

¿Tiene alguna pregunta??

Llame al +48 71 794 77 83

El sitio web utiliza cookies que son necesarias para un uso cómodo del sitio web. Puede modificar la configuración de cookies en su navegador en cualquier momento. ×