W codziennych realiach życia społeczno-gospodarczego obywatel niejednokrotnie styka się z nadmierną ilością często niezrozumiałych dla siebie, rozbudowanych i nadmiarowych procedur administracyjnych. Celem likwidacji tych obciążeń administracyjnych i prawnych polski ustawodawca zdecydował się dokonać zmian w szeregu ustaw. Wszystko za sprawą ustawy z dnia 7 października 2022 roku o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Zmiany, które weszły w życie z dniem 10 listopada 2022 roku, objęły również ustawę o sporcie.
Zmiany, które wprowadziła przedmiotowa ustawa mająca uprościć procedury administracyjne dotknęły art. 15 ustawy o sporcie – stanowiący o lidze zawodowej oraz art. 21 ustawy o sporcie – dotyczący zatwierdzenia statutu polskiego związku sportowego.
Do art. 15 ustawy o sporcie dodano ust. 7 i 8 w następującym brzmieniu:
"7. Do postępowania w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy, o której mowa w ust. 5, stosuje się przepisy działu II rozdziału 14 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
- Sprawę wyrażenia zgody na zawarcie umowy, o której mowa w ust. 5, uznaje się za załatwioną milcząco w sposób w całości uwzględniający żądanie stron, jeżeli w terminie 30 dni od daty doręczenia wniosku minister właściwy do spraw kultury fizycznej nie wyda decyzji albo postanowienia, o których mowa w art. 122a § 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego."
Artykuł 21 ustawy o sporcie został z kolei wzbogacony o ust. 3 i 4 w brzmieniu:
"3. Do postępowania w sprawie zatwierdzenia statutu polskiego związku sportowego oraz jego zmiany stosuje się przepisy działu II rozdziału 14 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
- Sprawę zatwierdzenia statutu polskiego związku sportowego oraz jego zmiany uznaje się za załatwioną milcząco w sposób w całości uwzględniający żądanie polskiego związku sportowego, jeżeli w terminie 30 dni od daty doręczenia wniosku minister właściwy do spraw kultury fizycznej nie wyda decyzji albo postanowienia, o których mowa w art. 122a § 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego."
W praktyce, dokonana nowelizacja oznacza wprowadzenie postępowania uproszczonego i milczącego zakończenia postępowania w dwóch rodzajach postępowań:
1) postępowaniu w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy między polskim związkiem sportowym a spółką zarządzającą ligą zawodową;
2) w postępowaniu w sprawie zatwierdzenia statutu polskiego związku sportowego oraz jego zmiany.
W postępowaniu w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy między polskim związkiem sportowym a spółką zarządzającą ligą zawodową ustawodawca miał na uwadze przede wszystkim jego niezłożony charakter. Istota funkcjonowania i ustalenia zasad ligi zawodowej sprowadza się bowiem do ustalenia treści umowy między polskim związkiem sportowym a spółką zarządzającą ligą zawodową. Treść zawartej umowy musi zostać następnie przedłożona do ministra właściwego do spraw kultury fizycznej celem wyrażenia przez niego zgody. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o sporcie odmawia on wyrażenia zgody na zawarcie umowy w przypadku stwierdzenia niezgodności jej postanowień z przepisami prawa. Wyrażenie zgody oraz odmowa wyrażenia zgody na zawarcie umowy następuje w drodze decyzji. Jak zatem wynika z przytoczonego przepisu, rola ministra w całym tym procesie jest bardzo wąska i wyraża się w kontroli zgodności umowy z obowiązującym prawem. Te właśnie okoliczności skłoniły ustawodawcę do uproszczenia i przyspieszenia całej procedury.
Co się zaś tyczy postępowania w sprawie zatwierdzenia statutu polskiego związku sportowego oraz jego zmiany, tutaj również ustawodawca zauważył jego nieskomplikowany charakter. Kompetencje ministra w tym zakresie również mają przede wszystkim charakter weryfikacyjny pod kątem zgodności z prawem statutu polskiego związku sportowego lub wprowadzonych do niego zmian. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 2 ustawy o sporcie minister właściwy do spraw kultury fizycznej odmawia zatwierdzenia, w drodze decyzji, statutu polskiego związku sportowego lub jego zmiany w przypadku stwierdzenia niezgodności ich postanowień z przepisami prawa. Przedstawiona specyfika i charakter tego postępowania skłoniły ustawodawcę do jego uproszczenia i odformalizowania.
Pakiet zmian, która przyniosła nowelizacja powinna odciążyć obywatela w codziennym zderzeniu z aparatem administracyjnym. Jednakże również środowisko sportowe powinno z zadowoleniem przyjąć te zmiany. Nowelizacja ustawy o sporcie w obrębie dwóch wskazanych rodzajów postępowań wpisuje się w naczelne założenia ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, z upowszechnieniem postępowania uproszczonego oraz milczącego załatwienia sprawy na czele. W praktyce bowiem zmiany te powinny nieco ułatwić życie polskim związkom sportowym.