Sezon na upadłość biur podróży czas zacząć

14.02.2018, 08:57

Mróz póki co nie zamierza odpuszczać, a już rozpoczyna się coroczny maraton ogłaszania upadłości biur podróży. Tegoroczną serię rozpoczęło trójmiejskie biuro Rejsclub.pl. W takich sytuacjach klienci biur, zamiast pojechać na wymarzone wakacje, zostają z problemem, który może spędzać sen z powiek. Jak odzyskać (często nie małe!) pieniądze za wakacje, na które nie pojedziemy?

Ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych stanowi, że podmiot organizujący imprezy turystyczne ma zapewnić klientom na wypadek swojej niewypłacalności pokrycie kosztów:

- powrotu z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej (koszty transportu, zakwaterowania, transferów w tym także koszty poniesione przez klientów);

- zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, impreza turystyczna nie została lub nie zostanie zrealizowana;

- zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie została lub nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób;

Biuro podróży musi w tym celu:

- zawrzeć umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej lub,

- zawrzeć umowę ubezpieczenia na rzecz klientów lub,

- przyjmować wpłaty klientów wyłącznie na rachunek powierniczy, jeżeli wykonuje usługi turystyczne wyłącznie na terenie kraju i złożyć właściwemu marszałkowi województwa oświadczenie o przyjmowaniu wpłat na rachunek powierniczy, oraz,

- dokonywać terminowych wpłat składki w należnej wysokości do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

Wszystkie ustawowe środki mają za zadanie ochronę konsumentów przed niemożnością odzyskania środków. Ustawa przewiduje mechanizmy doraźnej pomocy w przypadku, gdy biuro podróży pozostawiło swoich klientów poza granicami kraju, a także zwrotu środków za wpłaty dokonane przez klientów. Zależnie od ustaleń w danej sprawie, swoje roszczenie należy zgłosić podmiotowi, który udzielał zabezpieczeń finansowych lub marszałkowi województwa, w którego właściwości miejscowej biuro podróży ma siedzibę.

Do zgłoszenia dołącza się:

- kopię umowy o świadczenie usług turystycznych, stanowiących imprezę turystyczną, zawartej między klientem a organizatorem turystyki lub pośrednikiem turystycznym;

- kopię dowodu wpłaty na rzecz organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego należności za usługi turystyczne, stanowiące imprezę turystyczną określoną w umowie;

- oświadczenie klienta organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego stwierdzające niewykonanie przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego zobowiązań umownych o określonej wartości;

- oświadczenie klienta organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego zawierające wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić wypłata środków z zabezpieczenia finansowego.

Według terminów nakreślonych w ustawie na zwrot środków będziemy czekali maksymalnie ok. 3 miesięcy od zgłoszenia. Na gruncie poprzednio obowiązującej regulacji było to ok 1,5 roku, więc obecnie konsumenci są w zdecydowanie lepszej sytuacji.

Pamiętajmy jednak, że każda sytuacja będzie cechowała się odmiennymi okolicznościami. W przypadku ogłoszenia niewypłacalności naszego biura podróży warto działać sprawni i zdecydowanie. Może się bowiem zdarzyć, że zabezpieczenia przedsiębiorcy nie wystarczą na zaspokojenie wszystkich roszczeń. Dlatego warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnego pełnomocnika, który pomoże nam skutecznie odzyskać wpłacone pieniądze. 

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

Lee mas
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

Lee mas

¿Tiene alguna pregunta??

Llame al +48 71 794 77 83

El sitio web utiliza cookies que son necesarias para un uso cómodo del sitio web. Puede modificar la configuración de cookies en su navegador en cualquier momento. ×