Olympic Esports

16.05.2023, 06:00

Stało się to, o czym mówiło się od kilku lat. Wielokrotnie na portalu prawosportowe.pl przy okazji różnych wpisów dotyczących e-sportu wskazywany był temat e-sportu w kontekście jego wystąpienia podczas igrzysk olimpijskich. I chociaż e-sport oficjalnie dyscypliną olimpijską jeszcze nie został, to i tak Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOI) zrobił duży krok w kierunku otwarcia się na branżę e-sportową. Biorąc pod uwagę, że jeszcze kilka lat temu władze MKOI negowały możliwość aliansu ze środowiskiem e-sportowym, to fakt, że w 2021 r. mogliśmy podziwiać Olympic Virtual Series, a następnie uchwalenie Agendy Olimpijskiej 2020+5 i w końcu pojawienie się rywalizacji sportowej  - Olympic Esports Series (OES) w br. w kilku konkurencjach e-sportowych świadczy o zmianie kierunku działań tej organizacji.

Olympic Esports Series (OES) to globalne wirtualne zawody sportowe stworzone przez MKOl we współpracy z międzynarodowymi federacjami i wydawcami gier. Eliminacje do nich rozpoczęły się 1 marca. Zwieńczeniem eliminacji będzie pierwszy w historii Olympic Esports Week. Finały zawodów odbędą się w dniach 22-25 czerwca 2023 r. w Singapurze.

Czterodniowy festiwal zaprezentuje to, co najlepsze w sportach wirtualnych, zaprezentuje najnowsze technologie i innowacje w dziedzinie sportów symulowanych, a także zapewni uczestnikom możliwość spróbowania swoich sił w wybranych wirtualnych grach. Inne działania podczas OEW 2023 obejmą dyskusje panelowe z przedstawicielami  z branży e-sportowej, fora oraz różnego rodzaju tematyczne wystawy.

W jakich grach odbywać się będzie rywalizacja?

  • Łucznictwo. Tic Tac Bow to zupełnie nowa gra łucznicza, która została wydana w lutym. World Archery i Tic Tac Bow nawiązały współpracę po raz pierwszy, aby dać graczom z całego świata szansę zostania pierwszym w historii zwycięzcą olimpijskim w e-łucznictwie.
  • Baseball
  • Rywalizacja odbywa się dzięki współpracy Międzynarodowej Federacji Szachowej (FIDE) i Chess.com.
  • Wirtualne kolarstwo to jedna z najszybciej rozwijających się i ekscytujących dyscyplin w sporcie. Zwift to wiodące na świecie wirtualne centrum kolarskie, ułatwiające wirtualne treningi i zawody. Zwift jest aplikacją do jazdy na trenażerze. Łączy w sobie cechy gry komputerowej z platformą treningową. Pozwala ona zarówno na rywalizowanie z kolarzami z całego świata w wirtualnych wyścigach jak i realizację planów treningowych.
  • Just Dance to muzyczna gra wideo oparta na ruchu, opracowana i opublikowana przez firmę Ubisoft, w której gracze używają kontrolerów ruchu do naśladowania choreografii tancerzy na ekranie, zdobywając przy tym punkty na podstawie dokładności odwzorowania tychże ruchów. Projekt realizowany przy współpracy Ubisoft oraz World DanceSport Federation.
  • Wyścigi samochodowe. Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) i Polyphony Inc będącej producentem gry Gran Turismo otwierają igrzyska olimpijskie na e-sportowe wyścigi samochodowe.
  • Żeglarstwo. Współpraca World Sailing i Virtual Regatta to kolejna szansa na zdobycie zwycięstwa w ramach Olympic Esports Series 2023.
  • W wydarzeniu weźmie udział dwunastu graczy z Fortnite Champion Series 2023 (FNCS) z całego świata. Specjalnie zaprojektowana Fortnite Creative Island, która odzwierciedla rywalizację w strzelectwie sportowym, wystawi na próbę celność strzelców poruszających się po specjalnie zaprojektowanym środowisku gry podczas rywalizacji o tytuł zwycięzcy Olympic Esports Series.
  • W tym przypadku doszło do połączenia sił World Taekwondo i Refract Technologies, aby stworzyć najlepszą wirtualną grę taekwondo przy użyciu unikalnej technologii śledzenia ruchu, dając równe szanse dla osób o wszystkich zdolnościach fizycznych.
  • To z kolei integracja International Tennis Federation oraz Tennis Clash.

Podkreślić należy, że wszystkie finały będą transmitowane na oficjalnej stronie Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego i jego kanałach społecznościowych.

Fani e-sportu z pewnością zauważyli, że na ww. liście brakuje takich czołowych tytułów jak Counter-Strike’a: Global Offensive czy World of Warcraft. Już kilka lat temu podczas międzynarodowych dyskusji na temat uwzględniania e-sportu podczas igrzysk olimpijskich przedstawiciele MKOI zaznaczali, że jeżeli e-sport miałby zawitać na salony olimpijskiej rywalizacji to tylko pod warunkiem, że nie będzie rywalizacji w grach noszących znamiona przemocy. Treść gier nie może bowiem naruszać wartości olimpijskich. Mają one natomiast przypominać dotychczasowe, tradycyjne, fizyczne dyscypliny olimpijskie. 

 

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

Lee mas
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

Lee mas

¿Tiene alguna pregunta??

Llame al +48 71 794 77 83

El sitio web utiliza cookies que son necesarias para un uso cómodo del sitio web. Puede modificar la configuración de cookies en su navegador en cualquier momento. ×