Założenie klubu sportowego w formie stowarzyszenia, co do zasady wiąże się bezpośrednio z koniecznością rejestracji podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), prowadzonym przez sąd rejonowy właściwy dla miejsca siedziby zakładanego klubu. Istnieje jednak wyjątek od tej reguły, który w dzisiejszym wpisie chciałbym przybliżyć.
Ów wyjątek został zawarty przez ustawodawcę w art. 4 ustawy o sporcie. Nie mam przy tym na myśli uczniowskiego klubu sportowego, o którym wielokrotnie wspominaliśmy na łamach portalu. Pragnę zwrócić Państwa uwagę na ustęp 7.
Art. 4 ustawy o sporcie
- Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy.
- Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2019 r. poz. 713), z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji.
- Członkami uczniowskiego klubu sportowego mogą być w szczególności uczniowie, rodzice i nauczyciele.
- Uczniowski klub sportowy podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu. Wpisu i wykreślenia wpisu z ewidencji dokonuje się na podstawie wniosku. Wpis, odmowa wpisu do ewidencji i wykreślenie wpisu z ewidencji następuje w drodze decyzji.
- Do wniosku o wpis do ewidencji, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:
1) statut;
2) listę założycieli, zawierającą ich imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsca zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;
3) informację o adresie siedziby klubu sportowego.
- Uczniowski klub sportowy uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji, o której mowa w ust. 4.
- Przepisy ust. 2 i 4-6 stosuje się odpowiednio do innych niż uczniowskie klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej.
- Minister właściwy do spraw kultury fizycznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych, o których mowa w ust. 7, oraz dane podlegające wpisowi do ewidencji, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia jednolitego sposobu prowadzenia ewidencji.
Jak widać, rejestracji w ewidencji starosty podlega stowarzyszenie, które w swoim statucie nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że regulacja ta jest dość przejrzysta. Jednakże rzeczywistość jest zgoła inna. Główną osią problemu jest prawidłowe zinterpretowanie umieszczonego w przepisie „przewidywania” prowadzenia działalności gospodarczej.
Art. 10 ustawy prawo o stowarzyszeniach, wskazuje jakie elementy w szczególności powinny być zawarte w statucie. W punkcie 7 znalazł się „sposób uzyskiwania środków finansowych”. Mimo to, nie może być to traktowane równoznacznie z działalnością gospodarczą, bowiem istnieją różne sposoby zdobywania funduszy przez stowarzyszenie, a prowadzenie działalności gospodarczej jest tylko jednym z nich.
W tej sytuacji nieocenionym jest postanowienie sądu rejonowego w Toruniu z dnia 2 kwietnia 2013 r. (sygn. akt VI Gz 44/13). Skład orzekający stanął na stanowisku, że kluby sportowe inne niż uks działające w formie stowarzyszenia, których statuty przewidują prowadzenie działalności gospodarczej podlegają wpisowi do rejestru stowarzyszeń, a jeżeli podejmą tę działalność także obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców.
Oznacza to, że w przypadku gdy w statucie wyraźnie zostanie wskazane, że stowarzyszenie nie będzie prowadziło działalności gospodarczej albo kwestie tą całkowicie się pominie, klub powinien być zarejestrowany w ewidencji właściwego starosty. Dopuszczenie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w przyszłości, skutkować powinno zainicjowaniem postępowania w przedmiocie wpisu do rejestru stowarzyszeń KRS. Z kolei podjęcie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością wpisu do rejestru przedsiębiorców.
Postępowanie ws wpisu do ewidencji prowadzonej przez starostę w zamyśle ustawodawcy miało być zdecydowanie krótsze i łatwiejsze niż postępowanie przed sądem rejestrowym. Zdarza się jednak, że nie wszystko odbywa się płynnie. Spowodowane jest to głównie różnicami organizacyjnymi w poszczególnych starostwach. O ile sama procedura została określona w art. 4 ustawy o sporcie i dedykowanym rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki o ewidencji klubów sportowych z dnia 18 października 2011 r., to formularze, na których składa się wniosek oraz wymagania, co do niektórych załączników i zawartości statutu są odmienne w zależności od konkretnego starostwa.
Z tego też powodu warto zasięgnąć specjalistycznej pomocy przed przystąpieniem do rejestracji klubu. Najlepiej na etapie tworzenia statutu. Pozwoli to zaoszczędzić czas oraz znacząco ograniczyć ewentualne niedociągnięcia. Masz pytania? Pisz na bok@prawosportowe.pl