W XXI wieku, najprawdopodobniej na całym świecie, imprezy o charakterze masowym kojarzą się między innymi z dobrą zabawą, adrenaliną związaną z rywalizacją sportową czy po prostu miłym spędzaniem wolnego czasu w gronie znajomych. Oczywiście takie odczucia uczestników imprez masowych są możliwe tylko pod warunkiem, iż w związku z ich organizacją dopełniono wszelkich starań mających na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa wszystkim osobom biorącym w nich udział.
Obecnie obowiązująca ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych z 2009 roku przeszła w swojej historii kilka nowelizacji, których celem było dostosowanie przepisów prawnych do potrzeb jakie w danym czasie w tej materii się pojawiały. Do znaczących zmian przytoczonego aktu prawnego doszło szczególnie w 2015 roku. To właśnie wtedy dodano między innymi do jego treści unormowania dotyczące nowego podmiotu jakim był ówcześnie wojewódzki zespół interdyscyplinarny do spraw bezpieczeństwa imprez masowych.
Na pierwszy rzut oka można ocenić, że ta ustawowa nazwa wspomnianego podmiotu jest dosyć enigmatyczna, a już na pewno mocno rozbudowana. Wczytując się jednak w unormowania art. 11a ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ten obraz zdecydowanie się rozjaśnia.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że wojewódzki zespół interdyscyplinarny do spraw bezpieczeństwa imprez masowych jest organem pomocniczym wojewody w zakresie zagwarantowania wykonywania zadań wiążących się z bezpieczeństwem imprez masowych. Co warte podkreślenia – wojewoda posiada bardzo duże uprawnienia w odniesieniu do funkcjonowania opisywanego podmiotu, gdyż to właśnie on ten zespół powołuje, określa jego skład, zakres obowiązków, tryb działania, aż finalnie również mu przewodniczy.
Skoro już w poprzednim akapicie wspomniano o składzie omawianego zespołu to należy podkreślić, że zgodnie z art. 11a ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, są w nim:
- właściwy miejscowo komendant wojewódzki (Komendant Stołeczny) Policji lub wyznaczony przez niego przedstawiciel;
- właściwy miejscowo komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej lub wyznaczony przez niego przedstawiciel;
- przedstawiciele innych organów administracji rządowej i samorządowej, których obecność wojewoda uzna za uzasadnioną.
Ponadto zasadnym jest dodać, że w posiedzeniach wojewódzkiego zespołu interdyscyplinarnego do spraw bezpieczeństwa imprez masowych – na zaproszenie wojewody – mogą również brać udział przedstawiciele związków sportowych, podmiotów prowadzących rozgrywki, organizatorów cyklicznych imprez masowych, a także instytucji i podmiotów, których przedmiot działalności pozostaje w związku z przedmiotem posiedzenia zespołu.
Do ustawowych zadań zespołu należy w szczególności (art. 11a ust. 5 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych):
- analizowanie zagrożeń związanych z organizacją imprez masowych;
- analizowanie i ocena działań podejmowanych przez podmioty wchodzące w skład zespołu oraz podmioty uczestniczące w jego posiedzeniach – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa imprez masowych;
- umożliwienie przekazywania informacji o zagrożeniach związanych z imprezami masowymi pomiędzy wymienionymi powyżej podmiotami;
- wspieranie programów mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa imprez masowych;
- inne inicjatywy zmierzające do poprawy stanu bezpieczeństwa imprez masowych.
Analizując powyżej przedstawione zadania jakie spoczywają na wojewódzkim zespole interdyscyplinarnym do spraw bezpieczeństwa imprez masowych zasadnym jest ocenić, że bardzo ogólnie brzmiąca ich konstrukcja daje duże poczucie komfortu w działaniach podmiotów skupionych na zagwarantowanie bezpieczeństwa podczas imprez masowych – ze szczególnym uwzględnieniem masowych imprez sportowych.