Na portalu wielokrotnie poruszaliśmy tematykę wpływu ustaw w ramach tzw. tarczy antykryzysowej na działalność sportową. Jednym z rozwiązań jest przedłużenie kadencji władz niektórych organizacji sportowych na podstawie art. 15 zzzc ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych:
„1. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w terminie 6 miesięcy po ogłoszeniu jego odwołania w przypadku wygaśnięcia w czasie kadencji mandatu członka zarządu lub członka organu kontroli wewnętrznej, powodującej zmniejszenie liczby członków zarządu lub członków organu kontroli wewnętrznej poniżej minimum przewidzianego w statucie polskiego związku sportowego, odpowiednio zarządowi lub organowi kontroli wewnętrznej polskiego związku sportowego przysługuje prawo uzupełnienia składu do stanu minimum określonym w statucie związku.
- W przypadku upływu kadencji organów polskiego związku sportowego do dnia 30 czerwca 2021 r. kadencja tych organów ulega przedłużeniu nie dłużej niż do dnia 30 września 2021 r.
- Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do związków sportowych, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251).”;
W ostatnim okresie otrzymaliśmy kilka pytań dotyczących praktycznego stosowania ww. normy. Czy kadencja ulega przedłużeniu automatycznie, czy też konieczne jest podjęcie stosownej uchwały przez władze organizacji?
W mojej ocenie brzmienie tego przepisu jednoznacznie wskazuje, że intencją ustawodawcy było automatyczne przedłużenie kadencji władz związków sportowych i polskich związków sportowych. Do podobnych wniosków dochodzę analizując cel wprowadzenia tej normy prawnej – ograniczenie zgromadzeń w okresie pandemii.
W tym momencie chciałbym również przywołać treść pisma obiegowego Departamentu Kontroli i Nadzoru Ministerstwa Sportu z 24 kwietnia 2020 r. skierowanego do polskich związków sportowych, w którym wskazano, że:
„Należy zaznaczyć, że przede wszystkim z mocy samego prawa wydłużona została kadencja dotychczasowych władz polskich związków sportowych. W art. 15 zzzc ust. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach mowa jest o organach, zatem wydłużona została kadencja wszystkich władz, również delegatów wybranych na walne zgromadzenie delegatów polskiego związku sportowego. Przy czym wskazany termin ma charakter maksymalny. W zależności od woli władz polskiego związku sportowego wybory mogą się odbyć przed zakończeniem terminu wydłużonej kadencji.”
Analogicznie należy rozpatrywać sytuację prawną w związkach sportowych, które nie posiadają statusu polskiego związku sportowego.
Zwracam uwagę na dwa ostatnie zdania w przywołanym fragmencie. Zgodnie z wolą władz organizacji wybory mogą odbyć się przed zakończeniem terminu wydłużonej kadencji. Ministerstwo nie stwierdziło jednoznacznie, której władzy przysługują kompetencje do podjęcia decyzji o przeprowadzeniu wyborów przed zakończeniem terminu wydłużonej kadencji – uprawnienia te powinny wynikać ze statutu danej organizacji. Z jednej strony, co do zasady to Zarząd zwołuje Sprawozdawczo-Wyborcze Walne Zgromadzenia Delegatów i określa termin oraz miejsce obrad. Z drugiej strony, niektóre statuty przyznają kompetencję innym organom do podjęcia uchwały o skróceniu kadencji i w takim przypadku będzie im przysługiwać uprawnienie do skrócenia kadencji, co w konsekwencji doprowadzi do wcześniejszego przeprowadzenia wyborów. O ile zatem jednoznacznie należy stwierdzić, że kadencja władz została wydłużona z mocy prawa, tak w razie woli wcześniejszego przeprowadzenia Walnego Zgromadzenia Delegatów należy dokonać analizy swojego statutu.
(zdjęcie ma charakter ilustracyjny)