Zgodnie z przewidywaniami, Światowa Agencja Antydopingowa (dalej: WADA) w dniu 27 grudnia 2019 r. otrzymała oficjalne zawiadomienie ze strony Rosyjskiej Agencji Antydopingowej (dalej: RUSADA), kwestionujące decyzję z dnia 9 grudnia 2019 r. ws 4-letniego zawieszenia, o którym pisaliśmy na łamach naszego portalu.
RUSADA przygotowała i dostarczyła stosowne „odwołanie” od decyzji WADA we właściwym, 21-dniowym terminie, uregulowanym w art. 10.4.1 International Standard for Code Compliance by Signatories[1].
10.4.1. If the Signatory wishes to dispute the asserted non-compliance and/or the proposed Signatory Consequences and/or the proposed Reinstatement conditions, then (in accordance with Article 23.5.6 of the Code) it must notify WADA in writing within twenty-one days of its receipt of the notice from WADA. WADA shall then file a formal notice of dispute with CAS, and the dispute will be resolved by the CAS Ordinary Arbitration Division in accordance with the CAS Code of Sports-related Arbitration and Mediation Rules and this International Standard for Code Compliance by Signatories (and in the case of conflict between them, the latter shall prevail). (…)
W efekcie sprawa skierowana będzie do rozstrzygnięcia w ramach postępowania prowadzonego przez Trybunał Arbitrażowy ds. Sportu w Lozannie (dalej: CAS). Odwołanie przekazane zostanie za pośrednictwem WADA, jako podmiotu orzekającego w ramach swoistej „I instacji”. Równocześnie będzie ciążył na niej obowiązek udowodnienia, iż RUSADA rzeczywiście nie spełniła nałożonych na nią obowiązków. Jeżeli tak się stanie, CAS po zapoznaniu się ze stanowiskiem skarżącego, wyda decyzję m.in. w oparciu o wyżej przywołany międzynarodowy standard zgodności ze Światowym Kodeksem Antydopingowym. W szczególności będzie mógł odnieść się do sankcji zastosowanych przez WADA, a także do ewentualnych warunków, od których zależy przywrócenie RUSADA w poczet pełnoprawnych członków WADA.
Po przekazaniu odwołania do CAS, WADA zobowiązana będzie do publicznego zawiadomienia o tym fakcie. Wynika to z art. 23.5.7 Światowego Kodeksu Antydopingowego (dalej: Kodeks)[2], bowiem określone w nim podmioty, w terminie 10 dni od notyfikacji mogą złożyć wniosek o przystąpieniu do postępowania. Podmiotami tymi są:
1) Międzynarodowy Komitet Olimpijski, Międzynarodowy Komitet Paraolimpijski lub krajowe komitety olimpijskie lub paraolimpijskie, jeżeli decyzja CAS może mieć wpływ na Igrzyska Olimpijskie lub Paraolimpijskie lub uprawnienia do uczestnictwa w nich.
2) sportowe federacje międzynarodowe, jeżeli decyzja CAS może mieć wpływ na udział w imprezach o charakterze międzynarodowym (np. Mistrzostwa Świata) lub związana jest z ofertą organizacji imprezy o charakterze międzynarodowym.
Istnieje również możliwość przystąpienia do postępowania innych niż wymienione wyżej podmiotów, o ile: 1) wszystkie pozostałe strony wyrażą na to zgodę lub 2) jeżeli zostanie wykazany wystarczający interes prawny.
Na uwagę w tym miejscu zasługują jeszcze art. 23.5.8 oraz 23.5.9 Kodeksu.
Pierwszy z nich wskazuje, że decyzja CAS będzie publicznie ogłoszona przez CAS oraz WADA. Będzie ona także ostateczna i natychmiastowo wykonalna, z zastrzeżeniem przepisów prawa szwajcarskiego, umożliwiającego jej wzruszenie przed Szwajcarskim Sądem Federalnym.
Z kolei zgodnie z art. 23.5.9. wszelkie decyzje CAS dotyczące niezgodności, proponowanych konsekwencji i / lub proponowanych warunków przywrócenia RUSADA w poczet członków będą wiążące i muszą zostać uznane i wykonane przez wszystkich sygnatariuszy Kodeksu.
The following decisions are applicable worldwide, and shall be recognized, respected and given full effect by all other Signatories in accordance with their authority and within their respective spheres of responsibility:
(a) final decisions issued in accordance with Article 23.5.5 (subject to any appeal under Article 13.6) or Article 23.5.8, determining that a Signatory is non-compliant, and/or setting conditions that the Signatory has to satisfy in order to be reinstated to the list of Code-compliant Signatories; and
(b) final decisions issued in accordance with Article 23.5.10, determining that a Signatory has not yet met all of the reinstatement conditions imposed on it and therefore is not yet entitled to be reinstated to the list of Code-compliant Signatories.
Podsumowując, 4-letnie zawieszenie Rosyjskiej Federacji Antydopingowej oraz wszystkie skutki z nim związane, o których pisaliśmy w blogu przywołanym na początku dzisiejszego wpisu, nie są definitywnie przesądzone. Całe postępowanie wchodzi dopiero w etap odwoławczy. Średnio CAS rozpatruje zawisłe przed nim sprawy od kilku do kilkunastu miesięcy. Można się jednak spodziewać, że z uwagi na rangę sporu zaistniałego pomiędzy WADA, a RUSADA, zostanie on potraktowany priorytetowo.
(zdjęcie ma charakter ilustracyjny, fot: PIXABAY)
[1] International Standard for Code Compliance by Signatories (ISCCS), dostęp:
https://www.wada-ama.org/en/resources/code-compliance/international-standard-for-code-compliance-by-signatories-isccs
[2] World Anti-Doping Code (Code), dostęp:
https://www.wada-ama.org/en/resources/the-code/2021-world-anti-doping-code