Milka v. Ritter Sport ? kwadratowa tabliczka czekolady w Niemczech tylko od Rittera

29.07.2020, 09:00

Przepraszam wszystkich czytających za to, co zrobią po przeczytaniu tego wpisu. Jedyne co mogę powiedzieć na pocieszenie to, że samemu jest mi wstyd za to co za chwilę zrobię. Niestety, dzisiejszy wpis będzie o czekoladzie – co oznacza, że istnieje tylko jedno wyjście do którego zmierza przeczytanie tego wpisu, czyli szybkiego i sprawnego pochłonięcia tabliczki czekolady. Nie martwcie się jednak, w podobnej sytuacji znajdowali się również sędziowie Niemieckiego Federalnego Sądu Najwyższego, którzy 23 lipca 2020 r. wydawali wyrok w sprawie pomiędzy producentem wyrobów czekoladowych marki Milka, a spółką Die Alfred Ritter GmbH & Co.

Pewnie wielu z nas spotkało się na półkach sklepowych z czekoladami marki Ritter Sport o charakterystycznym kwadratowym kształcie. W Polsce nie jest to zapewne najpopularniejsza marka czekolady, ale rzecz jasna, jest bardzo popularna w Niemczech. W tym zaodrzańskim kraju, powszechnie znany jest również główny slogan reklamowy marki Ritter Sport: ,,Quadratisch. Praktish. Gut.” (niby po niemiecku, ale tłumaczenie zbędne). Jak widać strategią spółki jest podkreślanie wyjątkowego kształtu używanych tabliczek czekolady. Konsekwencją tego było to, że już w 2001 r. Spółka Die Alfred Ritter zastrzegła kształt swojej czekolady, jako znak towarowy.

Nie spodobało się to producentowi marki Milka, który również wprowadził na rynek czekoladę w kwadratowym kształcie (miało to miejsce dopiero w 2010 r.), w związku z czym postanowił podjąć kroki w celu pozbawienia ochrony znaku towarowego Ritter Sport. Jako argument, podawał przede wszystkim to, że kwadrat jako podstawowy kształt nie może zostać zmonopolizowany oraz to, że czekolady co do zasady są produkowane w prostokątnym kształcie, a więc jest to ich istotna cecha, więc nie można zablokować produkowania czekolady w jednej z wersji prostokąta (którą jest kwadrat) na rzecz tylko jednego podmiotu.

Ostatecznie sprawa musiała trafić, aż przed niemiecki sąd federalny. Sąd ostatecznie stwierdził, że kształt nie jest istotnym elementem czekolady, tzn. kształt czekolady nie jest tym co czyni czekoladę czekoladą. W związku z tym sąd uznał, że zastrzeżenie kwadratowego kształtu czekolady nie jest niemożliwe, a podkreślając dodatkowo marketingowe uwzględnienie przez Ritter Sport, tego charakterystycznego kształtu, uznał że marce Ritter Sport przysługuje dalsza ochrona ,,kwadratowego” znaku towarowego.

W ten oto sposób czekoladę w kwadratowym kształcie może sprzedawać w Niemczech jedynie Spółka Die Alfred Ritter, tak jak robiła to od 1932 r. Powyższe rozstrzygnięcie, niemieckiego sądu, nasuwa mi jeszcze jedno pytanie – czy również w Polsce możliwe jest zastrzeżenie kształtu produktu jako znaku towarowego?

Otóż można. Wprost reguluje tą kwestię art. 120 ust. 2 polskiej ustawy – Prawo własności przemysłowej, zgodnie z którym znakiem towarowym może być również m.in. ,,forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania”. Aby zastrzec znak towarowy w takiej postaci, musi on jednak posiadać podstawowe cechy, które wymagane są od każdego znaku towarowego, czyli przede wszystkim musi nadawać się do rozróżniania produktów jednego przedsiębiorstwa od produktów innych przedsiębiorców.

W związku z powyższym warto pamiętać, że znakiem towarowym nie muszą być jedynie nazwy i loga, a również charakterystyczne kształty towarów. Przedsiębiorcy sprzedający towary w nietypowych kształtach powinni skorzystać z możliwości ochrony swoich ,,znaków firmowych” właśnie po to, aby podobnie do marki Ritter Sport móc skorzystać z ochrony przed wykorzystaniem cech szczególnych swoich produktów przez innych uczestników rynku. A teraz można przystąpić do jedzenia czekolady.

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

Read more
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

Read more

Do you have any questions?

Call +48 71 794 77 83

The website uses cookies that are necessary for the comfortable use of the website. You can modify the cookie settings in your browser at any time. ×