Igrzyska Olimpijskie – nowe wytyczne dotyczące mediów społecznościowych

19.04.2024, 06:00

Nie da się zaprzeczyć, że media społecznościowe odgrywają w życiu sportowca niezwykle istotną rolę. To one umożliwiają sportowcom bezpośrednią interakcję z fanami, dzięki czemu mogą bardzo często bezpośrednio odpowiadać na ich pytania, udostępniać swoje przeżycia, pokazywać kulisy treningów i życia codziennego. To buduje więź i lojalność z kibicami, a także sprawia, że sportowiec staje się bardziej dostępny i autentyczny. Media społecznościowe stanowią istotny element życia sportowca zawodowego, wpływając zarówno na jego karierę, jak i wizerunek. Dzięki platformom społecznościowym sportowcy mogą budować swoją markę osobistą, co pozwala im wykreować pożądany wizerunek i przyciągnąć uwagę sponsorów. Nie dziwi zatem fakt, że od wielu lat Międzynarodowy Komitet Olimpijski wydaje wytyczne, które regulują obecność sportowca w mediach społecznościowych podczas największej sportowej imprezy - igrzyskach olimpijskich.

Możliwość wzięcia udziału w igrzyskach olimpijskich stanowi największe marzenie każdego ze sportowców. I choć olimpijczycy zawsze byli pionierami w świecie sportu, dzisiejsi zawodnicy to coś więcej niż tylko sportowcy – to ambasadorzy danej marki, która wspiera zawodnika w osiąganiu coraz to lepszych wyników. Sportowcy chętnie dzielą się sowim codziennym życiem podczas igrzysk, zarówno poprzez udostępnianie relacji z treningów, jak
i pokazując, to co dzieje się w wiosce olimpijskiej. Mając to na uwadze, MKOl wydał nowe wytyczne dla sportowców korzystających z mediów społecznościowych podczas Igrzysk
w Paryżu w 2024 r., które zapewniają sportowcom większą elastyczność działania w Internecie i możliwość dzielenia się swoimi historiami z fanami. Co ważne, nowe zasady wprowadzają rozróżnienie między Partnerami Olimpijskimi i Nieolimpijskimi – podkreślając kluczowe ograniczenia, które marki i sponsorzy będą musieli wziąć pod uwagę przy planowaniu kampanii marketingowych z udziałem olimpijczyków w 2024 r.

Sportowcy w Paryżu będą mogli publikować na swoich kontach w mediach społecznościowych niekomercyjne treści wideo o długości do dwóch minut, pod warunkiem, że nie będą one transmitowane na żywo ani generowane przez sztuczną inteligencję. Ponadto, w przeciwieństwie do poprzednich igrzysk, zdjęcia i filmy uczestników tejże imprezy mogą przedstawiać ceremonię otwarcia i zamknięcia igrzysk olimpijskich, uroczystości w Parku Mistrzów, życie w wiosce olimpijskiej, a także zdarzenia z obiektów treningowych i zawodów, zgodnie z zasadami opublikowanymi przez MKOl.

Ponadto, istnieją dodatkowe wytyczne dotyczące chociażby terminów zamieszczania postów i zgód sportowców, którzy oprócz autora zdjęcia znajdą się na fotografii.  Na przykład sportowcy będą mogli zamieszczać posty maksymalnie na godzinę przed zawodami lub po opuszczeniu strefy badań antydopingowych. Będą także zobowiązani do uzyskania zgody wszystkich innych zawodników, których wizerunek znajdzie się na fotografii.

Wytyczne na igrzyska olimpijskie w Paryżu 2024 wprowadzają rozróżnienie pomiędzy Partnerami Igrzysk Olimpijskich – oficjalnymi posiadaczami praw medialnych Igrzysk Olimpijskich w roku 2024 oraz markami, które mają podpisane umowy sponsorskie lub licencyjne na oficjalne produkty z MKOl, Komitetem Organizacyjnym Igrzysk Olimpijskich
w Paryżu w 2024 r. lub Narodowymi Komitetami Olimpijskimi oraz na Partnerów Nieolimpijskich, do których zalicza się wszystkie pozostałe marki współpracujące ze sportowcami. Oczywiście większość firm należy do drugiej kategorii i podlega ograniczeniom dotyczącym sponsoringu i marketingu określonym w Zasadzie 40 Karty Olimpijskiej.

Partnerzy nieolimpijscy, w tym sponsorzy indywidualni sportowców, mogą angażować się
w tzw. reklamę „ogólną ” – podczas trwania igrzysk, tj. w dniach 18 lipca – 30 sierpnia 2024 r., jeśli:

  • Posiadają zgodę odpowiedniego sportowca(-ów);
  • W reklamie nie wykorzystuje się żadnych obiektów olimpijskich;
  • Treść reklamy szanuje zasady MKOl odnoszące się do działań niezgodnych z wartościami Ruchu Olimpijskiego oraz Narodowym Komitetem Olimpijskim sportowca;

Reklama jest uważana za „ reklamę ogólną ” jeżeli spełnia określone kryteria, tj. jedynym powiązaniem reklamy z igrzyskami olimpijskimi jest wykorzystanie wizerunku zawodnika/uczestnika igrzysk; reklama była obecna na rynku co najmniej 90 dni przed igrzyskami oraz reklamy będą emitowane w sposób ciągły i nie będą znacząco nasilone
w trakcie Igrzysk.

Po raz pierwszy MKOl zdecydował się opublikować dwa różne zestawy wytycznych dotyczących mediów społecznościowych: jeden dla sportowców, a drugi dla innych akredytowanych osób. Wszystkie inne osoby akredytowane na Igrzyska Olimpijskie Paryż 2024, to m.in. trenerzy, personel techniczny, działacze sportowi, wolontariusze, personel Narodowych Komitetów Olimpijskich, międzynarodowych federacji sportowych oraz pozostały personel drużyny biorącej udział w igrzyskach.

Niezastosowanie się do wytycznych MKOl może skutkować usunięciem treści i podjęciem dalszych kroków przez MKOl, które to zostały określone w Karcie Olimpijskiej.

Szczegółowe wytyczne znajdują się na stornie internetowej MKOI pod adresem: https://olympics.com/athlete365/paris-2024/#id-659fed3290af1

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

Read more
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

Read more

Do you have any questions?

Call +48 71 794 77 83

The website uses cookies that are necessary for the comfortable use of the website. You can modify the cookie settings in your browser at any time. ×