Już tylko na podpis Minister Sportu oczekuje projekt rozporządzenia, umożliwiającego wybranym podmiotom ze świata sportu ubieganie się o wsparcie finansowe w zakresie realizacji zadań z obszaru kultury fizycznej, a także wynikających z realizacji zadań związanych ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii[1].
O umocowaniu ustawowym i głównych założeniach komentowanego dziś aktu prawnego mogą Państwo przeczytać w blogu Tarcza 2.0: dodatkowe wsparcie finansowe dla polskich związków sportowych. Niniejszy wpis poświęcę zaś na wskazanie jego co istotniejszych elementów.
W § 3 Rozporządzenia, projektodawca scharakteryzował dwa rodzaje wydatków objętych wsparciem. Kształtują się one następująco:
- wydatki przeznaczone na realizację zadania z zakresu kultury fizycznej – dotyczące przede wszystkim szkolenia sportowego, zwalczania dopingu w sporcie, upowszechniania i promocji sportu;
- wydatki ponoszone w związku z realizacją zadań wynikających z obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii – zaliczyć do nich można przykładowo badania epidemiczne lub zakupy materiałów ochrony osobistej oraz środków dezynfekujących.
Mechanizm uzyskiwania pomocy jest analogiczny w stosunku do obu grup wydatków oraz nie odbiega od dotychczasowej praktyki stosowanej przez Ministerstwo. W celu dofinansowania lub sfinansowania określonych zadań, Minister ogłasza stosowny program, który musi zawierać co najmniej poniższe informacje:
- rodzaj zadań objętych finansowaniem lub dofinansowaniem w ramach programu;
- wnioskodawcy uprawnieni do uzyskania finansowania lub dofinansowania w ramach programu;
- wysokość środków przeznaczonych na realizację programu;
- warunki i wysokość dofinansowania;
- terminy i warunki realizacji zadań;
- terminy i sposób składania oraz rozpatrzenia stosownych wniosków;
- kryteria oceny wniosków;
- zakres procentowy kosztów pośrednich, które można pokryć z uzyskanych w programie środków finansowych.
Ogłoszenia o programach będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Sportu. Wymogi formalne dla stosownych wniosków o dofinansowanie zostały określone w § 6 i § 9 Rozporządzenia.
Wnioski zaakceptowane przez Ministra, będą stanowiły podstawę do zawarcia umowy o dofinansowanie lub finansowanie pomiędzy wnioskodawcą, a Ministrem. Jej obligatoryjne zapisy uwzględnione zostały w § 10 Rozporządzenia. Jako istotne można wskazać m.in.:
- wysokość wsparcia oraz sposób i terminy przekazania środków,
- termin na wykorzystanie środków,
- sposób rozliczenia się z finansowania lub dofinansowania,
- sposób jego zwrotu w przypadku braku realizacji zadania objętego wsparciem,
- sposób zwrotu niewykorzystanej części finansowania lub dofinansowania,
- obowiązki sprawozdawcze wnioskodawcy,
- sposób rozliczenia dochodów osiągniętych przez wnioskodawcę,
- sposób przeprowadzenia kontroli wykonania zadania,
- określenie wysokości kosztów pośrednich.
Jednocześnie warto pamiętać, iż w sytuacji wykorzystania wsparcia finansowego niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania go nienależnie lub w nadmiernej wysokości, wnioskodawca musi liczyć się z wszelkimi konsekwencjami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Tak jak już wspominałem w poprzednich wpisach, warto śledzić losy omawianego rozporządzenia i programów, które będą uruchamiane na jego podstawie. W tych nietypowych okolicznościach każde źródło dodatkowych środków może okazać się cenne pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa i aktywności sportowców.
[1] https://legislacja.gov.pl/projekt/12334400/katalog/12691341#12691341, dostęp: 30.06.2020 r.