Dysponowanie prawami związanymi z prowadzeniem rozgrywek i zawodów profesjonalnych przez Polską Ligę Siatkówki S.A.

02.05.2023, 06:00

Dzisiejszy wpis poświęcony zostanie regulacjom, które dotyczą dysponowania przez Polską Ligę Siatkówki S.A. prawami związanymi z prowadzeniem przez nią rozgrywek i zawodów profesjonalnych w piłce siatkowej.

Polska Liga Siatkówki Spółka Akcyjna jako podmiot, któremu Polski Związek Piłki Siatkowej przekazał – za zgodą ministra właściwego do spraw kultury fizycznej – uprawnienie do zarządzania najwyższą klasą rozgrywek w piłce siatkowej mężczyzn i kobiet o mistrzostwo Polski w formie ligi zawodowej, dysponuje w związku z tym szeregiem praw w zakresie reklamy, marketingu jak również własności intelektualnej. W sposób szczegółowy niniejsza kwestia została uregulowana w treści Działu III Regulaminu Profesjonalnego Współzawodnictwa w Piłce Siatkowej.

Jak można wyczytać z treści §45 ust. 1 przytoczonego powyżej regulaminu przedmiotowe uprawnienia dotyczą przede wszystkim:

  • prawa do nadań oraz reemisji za pośrednictwem radia, telewizji i Internetu – bez względu na sposób, a także rodzaj techniki nadawania,
  • prawa do relacji prasowych wykraczających poza przysługujące prasie prawo do informacji,
  • prawa do oznaczeń indywidualizujących ligę: nazwy, znaków towarowych i innych oznaczeń ligowych,
  • prawa reklamowe w zakresie dysponowania i rozporządzania powierzchnią reklamową w halach oraz na strojach zawodników klubów rywalizujących w ramach rozgrywek zarządzanych przez PLS S.A. – w zakresie określonym umową pomiędzy PLS S.A. a klubami,
  • prawa do wizerunku zawodników najwyższej klasy rozgrywek w piłce siatkowej mężczyzn i kobiet, jak również utrwalania i wykorzystywania głosu, imion oraz nazwisk, pseudonimów sportowych, postaci i autografów zawodników klubów, a także na tle drużyny klubu – w szczególności w materiałach drukowanych, filmach, grach multimedialnych, reklamach telewizyjnych, radiowych, prasowych, reklamach przestrzennych, reklamach rozpowszechnianych w internecie, na przedmiotach użytkowych oraz w inny sposób w celach marketingowych i promocyjnych – w zakresie określonym umową pomiędzy PLS S.A. a klubami.

Ponadto na mocy §45 ust. 2 Regulaminu Profesjonalnego Współzawodnictwa w Piłce Siatkowej wskazano, że PLS S.A. przysługuje wyłączne prawo w zakresie:

  • zawierania umów ze sponsorami zarządzanych przez nią ligami, a w tym dysponowania powierzchnią reklamową w halach rozgrywania meczów w zakresie określonym umową pomiędzy PLS S.A. a klubami,
  • uprawniania sponsorów lub partnerów lig zarządzanych przez PLS S.A. do używania określeń: „Sponsor Główny”, „Sponsor Tytularny”, „Sponsor” czy „Partner Ligi”,
  • umieszczania reklam oraz dodatkowych oznaczeń na strojach oraz wyposażeniu sędziów, komisarzy technicznych, a także kwalifikatorów.

Po nakreśleniu ogólnych założeń w omawianym przedmiocie dzisiejszego wpisu, warto również zwrócić uwagę na prawo jakie zastrzegła sobie PLS S.A. –  jako podmiot zarządzający przytoczonymi wcześniej rozgrywkami ligowymi w Polsce. Chodzi tutaj o treść §46 Regulaminu Profesjonalnego Współzawodnictwa w Piłce Siatkowej, w którym uregulowano, że kluby zobowiązane są informować PLS S.A. zarówno o podmiotach, jak i towarach oraz usługach, które mają być reklamowane lub promowane w hali danego klubu (lub w jej sąsiedztwie) w związku z zawodami profesjonalnymi. Uwarunkowane jest to potencjalną sytuacją związaną z reklamowaniem albo promocją podmiotów o interesach konkurencyjnych wobec sponsorów lub partnerów ligi, lub też towarów albo usług konkurencyjnych wobec towarów lub usług oferowanych przez sponsorów lub partnerów ligi – prowadzoną w hali klubu lub w jej sąsiedztwie. Jak opisano w §46 ust. 2 przedmiotowego regulaminu taka możliwość wymaga zgody udzielonej przez PLS S.A.

Podsumowując – jak można dostrzec powyżej – Polska Liga Siatkówki S.A. jako podmiot zarządzający najwyższą klasą rozgrywkową w ramach rywalizacji o tytuł siatkarskiego Mistrza Polski zarówno wśród kobiet jak i wśród mężczyzn (w formie ligi zawodowej) posiada szereg bardzo szerokich uprawnień w zakresie dysponowania prawami związanymi z prowadzeniem rozgrywek i zawodów profesjonalnych, co tylko ukazuje jak ważną i odpowiedzialną rolę odgrywa ta spółka między innymi w kontekście marketingowego rozwoju siatkarskich rozgrywek klubowych na najwyższym poziomie w naszym kraju.

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

Weiterlesen
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

Weiterlesen

Haben Sie Fragen??

Rufen Sie mich an +48 71 794 77 83

Die Website verwendet Cookies, die für eine komfortable Nutzung der Website erforderlich sind. Sie können die Cookie-Einstellungen in Ihrem Browser jederzeit ändern. ×