Agenda Olimpijska 2020+5 krokiem do włączenia wirtualnych sportów w program Igrzysk Olimpijskich

29.07.2021, 04:00

W lutym br. Zarząd Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOl) wydał ,,Agendę Olimpijską 2020+5”, która stanowi strategiczną mapę drogową działań MKOl do 2025 roku. Agenda określa 15 zaleceń mających na celu ochronę wartości olimpijskich, wzmocnienie roli sportu w społeczeństwie ze szczególnym uwzględnieniem relacji z młodzieżą, dalszą walkę z dopingiem o czystość sportu, wzmocnienie wsparcia dla osób dotkniętych przesiedleniem czy wprowadzenie innowacyjnych modeli generowania przychodów. Z punktu widzenia środowiska e-sportowego kluczowe znaczenie ma rekomendacja nr 9 Agendy, która dotyczy sportów wirtualnych.

W ten sposób MKOl wspiera rosnącą popularność sportów wirtualnych i jego dalsze zaangażowanie w społeczność gier wideo. Stawia na wykorzystanie nieprzerwanie rosnącej popularności sportu wirtualnego do promowania ruchu olimpijskiego i wartości olimpijskich a także rozwijanie bezpośrednich relacji z młodszą generacją publiczności. Ponadto rekomendacja zakłada wzmocnienie roli oraz zobowiązanie międzynarodowych federacji sportowych w ustanawianiu wirtualnych form sportu jako dyscypliny w ramach ich regulacji oraz opracowania strategii ich rozwoju. Dodatkowo MKOl zwraca uwagę na rozróżnienie dwóch form sportów wirtualnych: na tzw. fizyczne – przy wykorzystaniu symulatora (np. jazda na rowerze) i niefizyczne (np. piłka nożna). MKOl póki co koncentruje się na cyfrowych wersjach istniejących sportów, stawiając pod znakiem zapytania wprowadzenie takich gier, w których występuje przemoc lub które w jakichkolwiek inny sposób są sprzeczne z wartościami olimpijskimi.

Co jednak najważniejsze – jednym z punktów jest rozważenie kwestii dodania wirtualnych sportów do programu olimpijskiego we współpracy z odpowiednimi międzynarodowymi federacjami sportowymi, które jak było wspomniane mają zapewnić dobre zarządzanie i niezbędne regulacje dotyczące wirtualnej rywalizacji.

Oprócz tego MKOl dostrzega potrzebę zapewnienia odpowiedniego wsparcia graczom w takich aspektach jak: zdrowie fizyczne i psychiczne, zapewnienie uczciwej konkurencji czy też pomoc przy zmianie ścieżki kariery.

MKOl ma nadzieję, że jego nowa strategia rozwoju poprawi wizerunek Igrzysk Olimpijskich, których reputacja (jak przyznał nawet szef MKOl) w ostatnich latach ucierpiała z powodu serii skandali korupcyjnych oraz dopingowych. W związku z tym pojawiają się takie hasła jak solidarność, cyfryzacja oraz zrównoważony rozwój.

Pandemia Sars-Cov-2 zmieniała wiele aspektów życia na całym świecie, w tym także w obszarze sportu. Przezwyciężenie kryzysu zdrowotnego to z pewnością najważniejsza kwestia. Druga strona medalu, to daleko idące konsekwencje w sferze społecznej, finansowej oraz gospodarczej. Ruch olimpijski musi zatem przygotować się na nowe realia, aby odpowiednio kształtować swoją przyszłość i stąd przypuszczalnie wziął się ukłon w stronę wirtualnej rywalizacji. Osoby, które śledzą stanowisko MKOl w zakresie e-sportu zapewne wiedzą, że nie zawsze rozmowy w tym obszarze satysfakcjonowały przedstawicieli branży e-sportowej, a MKOl dość sceptycznie podchodził do połączenia oby rodzajów rywalizacji.

Analiza realizacji poprzedniej Agendy (Agenda Olimpijska 2020), która została przyjęta w 2014 r. pokazała, że osiągnięto 88% jej zaleceń. Na ocenę Agendy 2020+5 będziemy musieli jeszcze poczekać, przy czym za optymistyczne należy uznać zwrócenie uwagi w tego rodzaju dokumencie na sporty wirtualne oraz organizację Olympic Virtual Series, a czas pokaże jaki ostatecznie kierunek działania przyjmie MKOl.

20.11.2024, 06:00

Zmiany w uchwale o członkostwie w PZPN

Lee mas
13.11.2024, 07:00

Transparentność w polskim sporcie

Lee mas

¿Tiene alguna pregunta??

Llame al +48 71 794 77 83

El sitio web utiliza cookies que son necesarias para un uso cómodo del sitio web. Puede modificar la configuración de cookies en su navegador en cualquier momento. ×