Od dzisiaj, czyli 5 lutego 2021 r. zaczynają obowiązywać zmiany w Regulaminie ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm"[1].
Są one warte uwagi gdyż objęły działalność sportową, dzięki czemu m.in. kluby sportowe mogą liczyć na wsparcie finansowe po spełnieniu kryteriów wskazanych w Regulaminie.
Kto może otrzymać wsparcie?
W pierwszej kolejności należy wskazać, że wsparcie kierowane jest do Mikrofirm oraz sektora MŚP (Małych i Średnich Przedsiębiorców).
Mikrofirmą jest przedsiębiorca, który na 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku Pracowników na ten dzień, na dzień 31 lipca 2020 r., zatrudnia, co najmniej 1 Pracownika oraz nie więcej niż
9 Pracowników (w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) oraz jego roczny obrót netto za 2019 r. lub suma bilansowa w 2019 r. nie przekracza kwoty 2.000.000 EUR.
MŚP jest przedsiębiorca który na 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku Pracowników na ten dzień, na dzień 31 lipca 2020 r., zatrudnia, co najmniej 1 Pracownika oraz nie więcej niż 249 Pracowników (w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) oraz jego roczny obrót netto za rok 2019 nie przekracza 50.000.000 EUR lub suma bilansowa nie przekracza 43.000.000 EUR oraz który nie jest Mikrofirmą.
Rozmiar wsparcia
Mikrofirma
Pomoc finansowa dla Mikrofirm ustalono w § 5 Regulaminu. W skrócie – rozmiar subwencji uzależniony jest od liczby zatrudnionych osób na dzień 30 września 2020 r. (w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) oraz wielkość spadku przychodów w jednym z dwóch okresów:
- od dnia 1 kwietnia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 kwietnia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.; lub
- od dnia 1 października 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.
Sposób ustalania subwencji na jedną osobę zatrudnioną przedstawiony jest w tabeli znajdującej się
w § 5 ust. 3 Regulaminu.
Wielkość spadku Przychodów Mikrofirmy w porównywanych okresach |
Wysokość Subwencji Finansowej należnej Mikrofirmie |
Spadek większy lub równy 30% |
18.000PLN /Osobę Zatrudnioną |
Spadek większy lub równy 60% |
36.000 PLN / Osobę Zatrudnioną |
Co istotne, jako osobę zatrudnioną traktuje się osobę fizyczną która pozostaje w stosunku pracy
z podmiotem ubiegającym się o wsparcie, jak również współpracującą z nim, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w tym, w szczególności, na podstawie umów cywilnoprawnych obejmujących m.in. umowy zlecenia i umowy o dzieło), za którą podmiot odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne.
W efekcie przy założeniu, że Mikrofirma zatrudnia maksymalnie 9 osób, a spadek przychodów sięgnął co najmniej 60%, można ubiegać się o subwencję w wysokości 324 tys. zł.
MŚP
W tym wypadku subwencja ustalana jest na podstawie wysokości kosztów stałych przedsiębiorcy
i wysokości spadku przychodów w okresie:
- od dnia 1 listopada2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 listopada2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.
- od dnia 1 stycznia2021r. do dnia 31 marca2021r.w porównaniu do okresu trwającego od
1 stycznia2019 r. do dnia 31 marca2019 r.
Kosztami stałymi jest strata brutto (wynik finansowy Wnioskodawcy przed opodatkowaniem, uwzględniający zysk/stratę z działalności operacyjnej oraz koszty i przychody finansowe) w okresie od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r., wykazana przez Wnioskodawcę w rachunku zysków i strat lub innych dokumentach sprawozdawczych (w przypadku Wnioskodawców niesporządzających rachunku zysków i strat), z wyłączeniem kosztów aktualizacji wartości aktywów oraz uwzględniającą przychody z tytułu pomocy publicznej uzyskane z innych źródeł (zarówno otrzymane, jak i oczekiwane).
Przedsiębiorca będący MŚP jest uprawniony do subwencji, jeżeli wielkość spadku przychodów za wskazane wyżej okresy wyniesie co najmniej 30%. Nie może być ona jednak wyższa niż:
- 70% Kosztów Stałych wykazanych przez MŚP
- 000 PLN na Osobę Zatrudnioną według stanu na dzień 30 września 2020 r.
- 500.000 PLN
Przeznaczenie subwencji
W § 8 Regulaminu ściśle określono, że może być ona przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej przez działalności gospodarczej, w tym:
- kosztów wynagrodzeń Osób Zatrudnionych przez Beneficjenta (z wyłączeniem odpraw i innych podobnego rodzaju świadczeń związanych z zakończeniem relacji prawnych pomiędzy Beneficjentem a Osobą Zatrudnioną, nagród, premii, udziału w zysku oraz innych świadczeń uznaniowo wypłacanych Osobie Zatrudnionej przez Beneficjenta),
- kosztów zakupu towarów i materiałów;
- kosztów usług obcych;
- bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego;
- kosztów najmu (lub umów o podobnym charakterze) nieruchomości użytkowanej na cele prowadzenia działalności gospodarczej;
- kosztów wszelkich zobowiązań publicznoprawnych;
- amortyzacji sprzętu i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Warunki Programowe
Z punktu widzenia osób i organizacji działających w środowisku sportowym, kluczowe zmiany znalazły się w § 11 ust. 8 lit. i Regulaminu. Poszerzyły one bowiem katalog podmiotów uprawnionych do ubiegania się o wsparcie, przez co „w Programie 2.0 może wziąć udział Wnioskodawca, który (…) na dzień 31 grudnia 2019 roku, na dzień 1 listopada 2020 r. oraz na dzień złożenia Wniosku, wykonywał działalność gospodarczą w jednym lub więcej poniżej wskazanych kodów PKD:
(…)
xxvii. 77.21.Z - Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
(…)
xxxv. 85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
(…)
xlv. 93.11.Z - Działalność obiektów sportowych;
xlvi. 93.12.Z - Działalność klubów sportowych;
xlvii. 93.13.Z - Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
xlviii. 93.19.Z - Pozostała działalność związana ze sportem;”
Ponadto, jak można odnaleźć w Regulaminie powyższy warunek uważa się za zrealizowany już w sytuacji, gdy zmiana kodu PKD została zgłoszona przez Wnioskodawcę do właściwego rejestru nie później niż w terminie 7dni od dnia zaistnienia zmiany, a wymienione kody PKD nie muszą być przeważającymi kodami działalności gospodarczej. Dodatkowo kody PKD mogą być różne na każdą z badanych dat pod warunkiem, że zawierają się w liście kodów wskazanych powyżej.
Wnioski o udzielenie subwencji
Wnioski o udzielenie subwencji należy składać za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Lista banków biorących udział w programie oraz dodatkowe informacje można odnaleźć na stronie internetowej Polskiego Funduszu Rozwoju[2]. Muszą one zostać złożone nie później niż 28 lutego 2021 r.
***
Poszerzenie katalogu podmiotów mogących ubiegać się o wsparcie w ramach tarczy 2.0 o m.in. kluby sportowe i siłownie to dobry ruch zważywszy, na znaczące problemy z jakimi się zmagają od czasu lockdownu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że nie warto zwlekać ze swoim wnioskiem, gdyż czasu jest stosunkowo niewiele, a pula środków przeznaczonych dla przedsiębiorców jest ograniczona.
[1] https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-20.html#mmsp; dostęp: 05.02.2021 r.
[2] https://pfrsa.pl/aktualnosci/tarcza-finansowa-pfr_20-dostepna-w-18-bankach-komercyjnych-oraz-w-wiekszosci-bankow-spoldzielczych.html; dostęp 05.02.2021 r.