Jednym z ważniejszych elementów każdej umowy jest określenie terminów spełnienia poszczególnych świadczeń, do których zobowiązały się strony. W szczególności należy zwrócić szczególną uwagę na kwestię uregulowania zapłaty ceny, gdyż w praktyce nierzadko zdarzają się sytuacje, iż nasz kontrahent pozostając w błędnym przekonaniu swojego uprawnienia wstrzymuje się z zapłatą wynagrodzenia lub ceny w przypadku nieprawidłowego wykonania przez nas umowy.
Takie przeświadczenie jest błędne, gdyż zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Katowicach, V Wydział Cywilny z dnia 10 października 2012 r., sygn. akt: V ACa 430/12 „Po przyjęciu rzeczy stanowiącej przedmiot sprzedaży, dotkniętej wadą, zarzut niedopełnienia umowy i prawo powstrzymania się za spełnieniem świadczenia wzajemnego (art. 488 § 2 KC), tj. zapłatą ceny nie przysługuje kupującemu. W takiej sytuacji z chwilą wydania rzeczy powstaje po stronie sprzedawcy odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady przedmiotu sprzedaży (art. 556 i nast. KC) bądź odszkodowawcza na zasadach ogólnych (art. 471 KC). (…) sam fakt występowania wad, a nawet ich reklamowanie - zawiadomienie o wadzie, nie uzasadnia wstrzymania zapłaty ceny. Podobnie, jak sam zarzut wadliwości dostarczonych rzeczy nie daje sam przez się podstaw a limine do oddalenia powództwa o zapłatę ceny.”
Podsumowując, co do zasady nie można tak po prostu odmówić zapłaty całości wynagrodzenia, jeżeli druga strona umowy wykonała swoje zobowiązanie, nawet wtedy, gdy zobowiązanie to zostało wykonane nienależycie.